Χρίστο, στον κώνο θαλαμης- αυλου η πρόσκρουση που σωστά περιγράφεις, είναι αμελητέο μέγεθος σαν συμβολή στην μείωση της ανάκρουσης. Ακριβέστερα πρόκειται για στραγγαλισμο της στήλης των σκαγιων παρά για πρόσκρουση, στο διάστημα που η στήλη συμπιέζεται ακτινικα εισερχόμενη στον κώνο, η ταχύτητα της είναι ασήμαντη, αντίθετα η επιτάχυνση της είναι στο ψηλότερο επίπεδο. Η μεταβολή της επιτάχυνσης είναι ευθέως ανάλογη με την αύξηση των πιέσεων, το ίδιο και οι ακτινικές πιέσεις που ασκούν τα σκάγια στα τοιχώματα της κάνης. Ένας κοντός κώνος με πιο απότομες γωνίες αυξάνει τις τριβες και συνεπώς την αντίσταση στην προώθηση της στήλης. Η συμβολή του κωνου στην αδράνεια του συστήματος είναι τέτοια, ώστε σε σύγκριση μίας κάνης chamberless με μια με την μέγιστη γωνία κωνου ( 10°30` ), ή μείωση είναι 20 % . Η ανάκρουση δεν προκύπτει ακαριαία κατά την έξοδο της στήλης από το στόμιο, αλλά προκύπτει αθροιστικά, σαν αντίδραση στην προώθηση της στήλης έναντι του όπλου. Ένας κώνος απότομος αυξάνει την αρχική επιτάχυνση του λακτισματος.
Πιστεύω πως ίσως να έχουμε ξεχάσει βασικά μεγέθη.
1) Ο κώνος προσαρμογής δεν στραγγαλίζει καμία στήλη σκαγιών. Η στήλη αυτή έχει ήδη την διάμετρο του αυλού όντας μέσα στον κάλυκα, ο κώνος απλά μειώνει τη διάμετρο του περιβάλλοντος που κινείται η στήλη αφαιρώντας το πάχος του κάλυκα τον οποίο αυτή εγκαταλείπει.
2) Δεν είναι ζήτημα ακτινικών πιέσεων, αυτές σε όλη τη διαδρομή της γόμωσης μέχρι και την έξοδο είναι πραγματικά αμελητέες, κανείς βλητικός δεν ασχολείται με αυτές ακριβώς γιατί είναι ασήμαντες.
3) Απότομη γωνία του κώνου προσαρμογής δεν προκαλεί αύξηση των τριβών. Εάν ο κώνος έχει γυαλιστεί σε επίπεδο καθρέφτη (όπως και είναι το σωστό), ο συντελεστής τριβής θα είναι near zero, παρόλα αυτά, ο κραδασμός θα παραμείνει. Άλλο σύνθλιψη και άλλο τριβή, και τα δύο είναι μηχανικά μεγέθη αλλά μη συνδεόμενα
4) Πως και ποιος υπολόγισε τη "συμβολή του κώνου στην αδράνεια του συστήματος" σε 20%; Και προς ποια κατεύθυνση; Οι chamberless κάννες εγκαταλείφθηκαν λόγω διαρροής των αερίων μπροστά από τη γόμωση, κάτι που εξακολουθεί να συμβαίνει σε μικρότερο βαθμό με τους υπερβολικά επιμηκυμένους κώνους με χρήση μαλλινόταπων ειδικά με σχετικά χαμηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος, άρα δεν αποτελεί το άλλο άκρο του κοντού κώνου, απλά δεν "δουλεύει".
5) "μέγιστη γωνία 10°30`" Ποιος το είπε, υπάρχουν μέχρι και 70+ μοίρες.
6) Η ανάκρουση αρχίζει κατά την εκπυρσοκρότηση, με την κρούση της βάσης του κάλυκα στο "πρόσωπο" (breech face), την επιφάνεια γύρω από τον επικρουστήρα και έχει και άλλες φάσεις. Όμως η είσοδος της γόμωσης στον κώνο προσαρμογής δημιουργεί αντίδραση αντίθετη της ανάκρουσης. Τώρα, στο μέτρο που ένας μακρύτερος κώνος θα προκαλούσε αύξηση της ταχύτητας, αυτό ναι, θα μπορούσε να δικαιολογήσει αύξηση της ανάκρουσης κατά την έξοδο των σκαγιών από το στόμιο, κάτι τέτοιο όμως δεν έχει προκύψει από καμία σοβαρή δοκιμή σοβαρού βλητικού.
Χρίστος Σωτηρόπουλος
BRAIN Chokes