1) ΑΝ συμβαίνει αυτό που λες, τότε συμβαίνει επειδή η μετάβαση από το 20,4 στο 18,2 συμπιέζει τα σκάγια περισσότερο από ότι από το 20,4 στο 18,5+. Στην μία περίπτωση η διαφορά είναι 2,2 χιλιοστά, στην δεύτερη κάτω από 1,9 έως και 1,5, δηλαδή διαφορά από 15%, έως 45%.
H διαφορά είναι πολύ μικρότερη από ότι γράφεις. Τα σκάγια δεν συμπιέζονται από 20,4 σε 18,2 γιατί υπάρχει και το πάχος του κάλυκα. Υποτίθεται ότι μαζί με το πάχος του κάλυκα η διάμετρος που πιάνουν τα σκάγια είναι περίπου ίση με τον αυλό και ο κώνος ξεκινάει σχεδόν εκεί που τελειώνει το μήκος του κάλυκα ( ανάλογα πάντα το μήκος της θαλάμης και το μήκος του κάλυκα στο φυσίγγι). Οπότε δεν έχουμε τόσο μεγάλη συμπίεση όπως λες. Τα σκάγια όπως έγραψε κάποιος πιο πριν (δεν θυμάμαι ποιος) παραμορφώνονται κυρίως από την απότομη επιτάχυνση λόγο αδράνειας των σκαγίων από τις μεγάλες πιέσεις που δέχονται προς τα μπροστά και κυρίως παραμορφώνονται αυτά που βρίσκονται στον πάτο του βύσματος όπου και δέχονται τις μεγαλύτερες πιέσεις. Αυτός είναι και ο λόγος όπου το αλεύρι βοηθάει να έχουμε λιγότερες παραμορφώσεις για αυτό και προσπαθούμε να φτιάξουμε καλό αμορτισέρ στο βύσμα ή μειώνουμε την πυρίτιδα για να έχουμε λιγότερες πιέσεις και με όλα αυτά μαζί να έχουμε λιγότερες παραμορφώσεις. Αλλιώς αν συμπιέζονταν όπως λες τα σκάγια από 20,4 σε 18,2 τότε τίποτα από τα παραπάνω δεν θα βοηθούσε γιατί πάντα θα είχαμε αυτή την συμπίεση και μόνο στα όπλα με τεράστιο κώνο δεν θα είχαμε παραμορφώσεις.
2) Στην ΊΔΙΑ κάννη, ανάλογα το φυσίγγι ( άλλο ένα σκοπευτικο με πυρίτιδα x24 και αρχική 370 μ/δ , και άλλο ένα για υδρόβια με πυρίτιδα x40 και αρχική 410 μ/δ) μπορεί σε έναν αυλό 18,2 το μήκος πέραν του οποίου η ταχύτητα αντί να αυξάνεται να μειώνεται να κυμαίνεται από 65 έως 80 εκατοστά. Σε ΊΔΙΑ (ως προς το υλικό, θαλάμη, κώνο και όπλο,) κάννη με μόνη διαφορά τον αυλό πχ 18,6 και με τα δύο φυσίγγια θα αυξάνεται η ταχύτητα ( έστω και ελάχιστα), ακόμη και σε μήκος 100 εκατοστών. Το σημαντικό όμως είναι πως στην δεύτερη κάννη μετά από κάποιο μήκος, (στατιστικά με τα κοινά φυσίγγια μέσων γομοσεων) γύρω στα 66 με 70 εκατοστά, όταν το βύσμα είναι πλαστικό θα έχουμε μεγαλύτερες ταχύτητες συγκριτικά με την στενή κάννη.
Εδώ συμφωνώ με τα περισσότερα εκτός πάλι όσον αφορά τις τριβές σε σχέση με τις πιέσεις σε διευρυμένο και μη αυλό. Δηλαδή επιμένω ότι οι παραπάνω πιέσεις στον στενό αυλό λόγο μικρότερης ογκομετρίας ωφελούν περισσότερο την ταχύτητα από ότι οι μειωμένες τριβές στον διευρυμένο αυλό που όπως είπα δεν είναι τόσο μειωμένες όσο νομίζετε διότι το βύσμα διογκώνεται από την συμπίεση του και από την συμπίεση των σκαγίων και τις ακτινικές δυνάμεις και πιέζει με την ίδια σχεδόν δύναμη τα τοιχώματα της κάννης και στον διευρυμένο αυλό οπότε η τριβή δεν μεταβάλεται σημαντικά. Επίσης η ογκομετρία στον στενότερο αυλό πχ στον 18,2 σε σχέση με τον 18,8 έχει αρκετή διαφορά διότι ο αυλός είναι στενότερος σε όλο το μήκος της κάννης και όχι σε ενα σημείο μόνο. Ο όγκος στην περίπτωση ενός αυλού 18,2 και 71cm μήκος κάννης ειναι 184616.61 κυβικά χιλιοστά ενώ σε αντίστοιχο διευρυμένο των 18,8 είναι 196989.78. Δηλαδή στον διευρυμένο αυλό έχουμε 196989.78-184616.61=12373.17 κυβικά χιλιοστά παραπάνω όγκο σε μία κάννη των 71 cm. Δηλαδή έχουμε 12.3 ml παραπάνω όγκο που είναι πάρα πολύ και είναι ικανός να μειώσει αρκετά τις πιέσεις και άρα και τις ταχύτητες. Οπότε καλύτερα σε συμφέρει ο στενός αυλός όσον αφορά τις πιέσεις και κατα συνέπεια την κινητική ενέργεια δηλαδή τις ταχύτητες.
3) Έγραψα τον τύπο που υπολογίζει την ενέργεια λάκτισματος, την διαφορά την κάνει το jet effect, είναι αυτό που κάνει την ανάκρουση πιο αισθητή στην ίδια κάννη αν την κοντυνουμε πχ 20 εκατοστά.
Για γράψε τον ξανά γιατί δεν τον θυμάμαι και δεν τον βρίσκω. Όπως λέει και το παρακάτω άρθρο
Ανάκρουση του όπλου από φυσική ξέρω ότι ισχύει η αρχή διατήρησης της ορμής. Δηλαδή η ταχύτητα με την οποία θα φύγει προς τα πίσω το όπλο είναι ίση με v = - μάζα γόμωσης/μάζα όπλου x ταχύτητα γόμωσης. Από την στιγμή που ο διευρυμένος αυλός σε ένα όπλο δίνει λιγότερη ανάκρουση σε σχέση με έναν στενότερο αυλό σημαίνει ότι η ταχύτητα της γόμωσης είναι μικρότερη στον διευρυμένο αυλό είναι νόμος της φυσικής και δεν αλλάζει. Εκτός και αν ο διευρυμένος αυλός δεν δίνει λιγότερη ανάκρουση αλλά περισσότερη αλλά όλοι λέτε το αντίθετο. Το κόψιμο της κάννης κατα 20 cm θα δώσει περισσότερο λάκτισμα γιατί αφαιρείς μάζα από το όπλο. Το jet effect δεν εξαιρείται από την αρχή διατήρησης της ορμής και άρα ούτε από τον παραπάνω τύπο.
4) Αυτά δεν είναι δικοί μου ισχυρισμοι, ρώτα τον Γιάννη Κυνηγό και τον Κυπριδημο
Οκ. Ξέχασες και την Fabarm. To έχω ξαναδημοσιεύσει και μάλιστα με μετάφραση αλλά πάμε άλλη μία φορά.
5) Η μέση ταχύτητα παραμένει ίδια, δεν αυξάνεται το περιγράφει με ακρίβεια ο Jones και πολλοί άλλοι που με τον κατάλληλο εξοπλισμό έκαναν μετρήσεις. Παρόλα αυτά ΔΕΝ έχουμε μία πορεία σε φαρδύ ή στενότερο αυλό, αλλά μια μετάβαση,( όχι ακριβώς φαινόμενο venturi που συμβαίνει με τα υγρά, αλλά μοιάζει) ,είναι διαφορετικά πράγματα από αυτά που συζητάμε.
Μπορεί να μην ειναι υγρά όπως λες αλλά δεν ξέρω αν υπάρχει άλλο φαινόμενο εκτός το venturi που να το περιγράφει αυτό οπότε θα το αναφέρω venturi δεδομένο ότι το βύσμα μαζί με τα σκάγια έχουν την δυνατότητα να διαμορφώνουν λίγο το σχήμα τους και να πέρνουν το σχήμα της κάννης στην οποία βρίσκονται όπως συμβαίνει και με τα υγρά. Όσο έχουμε προωθητική δύναμη δηλαδή πιέσεις να σπρώχνουν το βύσμα με την γόμωση η κάθε μείωση της διαμέτρου της κάννης θα αυξήσει τις ταχύτητες λόγο venturi. Στην μόνη περίπτωση που η ταχύτητα παραμένει ίδια καθώς περνάει η γόμωση από το τσοκ είναι αν οι πιέσεις (δηλαδή η προωθητική δύναμη) αλληλοεξουδετερώνονται από τις τριβές και τις αντιστάσεις γενικότερα. Σε διαφορετική περίπτωση οι ταχύτητα της γόμωσης είτε θα μειωθεί λόγο περισσότερων αντιστάσεων είτε θα αυξηθεί λόγο venturi. Αρχή διατήρησης της ενέργειας νόμος της φυσικής και δεν αλλάζει. Επίσης δεν έχει νόημα να μιλάμε στην συγκεκριμένη περίπτωση για μέση ταχύτητα. Τα σκάγια ίδια σχεδόν ταχύτητα έχουν όλα λόγο ότι βρίσκονται στο ποτηράκι σαν ένα σώμα και το μόνο που αλλάζει είναι το σχήμα του βυσματος που προσαρμόζεται σε αυτό της κάννης σαν υγρό περίπου για αυτό ισχύει κατα κάποιο βαθμό και το venturi. Οι διαφορές στην ταχύτητα απο σκάγι σε σκάγι είναι τόσο μικρες που δεν έχει νόημα να μετράμε μέση ταχύτητα.
Τώρα πέρα από το θεωρητικό κομμάτι ας αναφέρω και τι έχω δει σε τεστ που έχω κάνει στα 2 baikal δίκαννα μου με ίδιες κάννες ακριβώς με την μόνη διαφορά το τσοκ. Και στα δυο όπλα η αριστερή κάννη με το φουλ πάντα μου δίνει 10-15 m/s παραπάνω ταχύτητα μετρημένα με τον χρονογράφο μου σε σχέση με την δεξιά με demi τσοκ.
6) Έχεις αποδείξεις για αυτό ;
Δεν έχω αποδείξεις που να αποδεικνύουν τεκμηριωμένα αυτό που λέω αλλά δεν έχω δει και κάποια διαφορά στις μολυβδώσεις και στα πλαστικά στο δικαννο μου με αυλό 18,4 και την browning gold με αυλό 18,8 του συγκυνηγού μου 2 φορές που την έχω καθαρίσει μετά από κυνήγι τσίχλας με τις ίδιες τουφεκιές που έχουμε ρίξει περίπου και με ίδια φυσίγγια. Πιο πολύ όμως το ανέφερα μήπως ξέρεις και εσύ κάτι μήπως βοηθήσει να βγάλουμε κάποιο συμπέρασμα για τις τριβές που λέμε.
@Xklefteris χωρίς παρεξήγηση μεταξύ μας όπως και σε προηγούμενη κουβέντα που είχαμε κάνει δεν νομίζω ότι πρόκειται να συμφωνήσουμε στο θέμα αυλου και ταχυτήτων διότι προφανώς εσύ είσαι φαν του διευρυμένου εγώ φαν κυρίως του στενού αλλά όπως εχω ξαναγράψει και στις δύο περιπτώσεις κάπου χάνεις και κάπου κερδίζεις με τις διαφορές να είναι τόσο μικρές που δεν αξίζει να επηρεάζει την επιλογή του όπλου. Τώρα από όλη αυτή την κουβέντα ας κρίνει ο καθένας τι ισχύει και τι είναι σωστό. Σε κάθε περίπτωση απόψεις και γνώμες εκφράζουμε και προσπαθούμε να αναλύσουμε και οι δύο μας το θέμα αυτό με βάση τις γνώσεις και τις εμπειρίες που έχουμε και μόνο καλό ελπίζω ότι θα κάνει στο forum και τους αναγνώστες.