Άτρακτος σκαγιών (Shot string)
Τα σκάγια της ατράκτου, ειδικά αν αυτή είναι πυκνή, δέχονται πολύ πιο πολύπλοκες δυνάμεις από τα σκάγια που κινούνται ανεξάρτητα μεταξύ τους.
Σκάγια που κινούνται σε μικρές αποστάσεις πίσω από άλλα σκάγια δέχονται μικρότερη αντίσταση του αέρα ενώ αυτά που κινούνται παράλληλα μεγαλύτερη.
Επίσης παραμορφώσεις των σκαγιών από την εκπυρσοκρότηση ή την επαφή μεταξύ τους ή την επαφή με την κάνη οδηγούν σε αύξηση της αντίστασης του αέρα λόγω μη σφαιρικού σχήματος.
Αυτά οδηγούν σε διαφορές στην ταχύτητα των σκαγιών κατά μήκος της τροχιάς.
Καθώς τα σκάγια απομακρύνονται μεταξύ τους η κίνησή τους γίνεται ανεξάρτητη και μπορεί να θεωρηθεί ως ελεύθερη πτήση.
Για να συζητήσουμε το φαινόμενο της διαμήκους διασποράς πρέπει να εκτιμήσουμε την απόσταση στην οποία τα σκάγια αρχίζουν να κινούνται ανεξάρτητα μεταξύ τους.
.....
Το κάθε σκάγι θεωρείται ότι κινείται ανεξάρτητα όταν απέχει τουλάχιστον 3,5 διαμέτρους από οποιοδήποτε άλλο σκάγι τριγύρω του.
.....
Ποσοστό σκαγιών που κινούνται ελεύθερα σε διάφορες αποστάσεις για 3 τσοκ με σκάγια βάρους 28 γραμμαρίων #4
View attachment 25277
Ποσοστό σκαγιών που κινούνται ελεύθερα σε διάφορες αποστάσεις για 3 τσοκ με σκάγια βάρους 28 γραμμαρίων #8
View attachment 25278
.....
Ένα φαινόμενο που αναγκάζει τα σκάγια να απομακρύνονται από το πυκνό αρχικό νέφος σκαγιών είναι και ο σχηματισμός μιας διαμήκους κατανομής κατά την έξοδο από την κάνη η οποία είναι εντονότερη σε σφιχτότερα τσοκ και ψιλότερα σκάγια.
Μήκος ατράκτου.
============
Λόγω των μικρών διαφορών στις αρχικές ταχύτητες και στην αντίσταση του αέρα τα σκάγια σχηματίζουν μια άτρακτο (νέφος) που μοιάζει με πούρο.
Παρόλο που ο κ Ed Lowry (μακαρίτης βλητικός στην Winchester) θεωρεί
αμεληταία την επίδραση του νέφους στον αριθμό των σκαγιών που χτυπούν ακίνητο ή κινούμενο στόχο (Lowry ED. The effect of a shot string. Am Riflem 1979:36e9. November) το φαινόμενο είναι ενδιαφέρον από θεωρητική άποψη.
Η βασική φυσική εξήγηση της ατράκτου είναι ότι μεμονωμένα σκάγια "αποκολλούνται" από το αρχικό πυκνό νέφος των σκαγιών με διαφορετικές ταχύτητες και σε διαφορετικούς χρόνους στα πρώτα μέτρα της πτήσης.
Επιπρόσθετα εξαιτίας του διαφορετικού μεγέθους και σχήματος των σκαγιών (παραμορφωμένα, διαφορετικής διαμέτρου), το κάθε σκάγι δέχεται διαφορετικές δυνάμεις από τον αέρα σε διάφορες χρονικές στιγμές κατά την διάρκεια της πτήσης του !!!
Για να μελετήσουμε αυτά τα 2 φαινόμενα θα υποθέσουμε πρώτα ότι 2 σκάγια με το ίδιο σχήμα βγαίνουν από την κάνη με διαφορετικές ταχύτητες και στην δεύτερη περίπτωση ότι 2 διαφορετικού σχήματος σκάγια βγαίνουν από την κάνη με την ίδια ταχύτητα.
Για να μην σας κουράζω ...
Στην πρώτη περίπτωση (όμοια σκάγια με διαφορετικές ταχύτητες) μετά από κάποιο χρόνο η άτρακτος παύει να μεγαλώνει !!!
Στην δεύτερη περίπτωση (διαφορετικού σχήματος σκάγια (δηλαδή παραμορφωμένα) με ίδιες ταχύτητες) η άτρακτος μεγαλώνει συνεχώς !!!
Σαν αποτέλεσμα το
φαινόμενο της αύξησης του μήκους της ατράκτου είναι πιο έντονο για τα παραμορφωμένα σκάγια (άρα τα μαλακά σκάγια) παρά για αυτά που αποσπώνται από το αρχικό πυκνό νέφος σκαγιών με διαφορετικές ταχύτητες εξαιτίας του σφιχτού τσόκ ή τυχαίων φαινομένων.
Προσέξτε ΠΡΩΤΑ την σφαιρικότητα και κρατήστε τα κοντά το ένα με το άλλο όσο περισσότερο χρόνο μπορείτε, με ότι ΑΣΦΑΛΗ πατέντα σκεφτείτε !!!!
Αφιερωμένο σε έναν από μηχανής θεό που και με αυτόν διαφωνώ σε κάποια θέματα
Στον Νίκο που μας χορταίνει με τις δοκιμές του στα χρόνια του κορονοϊού.
Και στον Τόλη που με υποστηρίζει όταν όλοι με βρίζουν στο Remington team xaxaaxxaa
Σε όλους σας μάγκες ... όταν τελειώσει η ιστορία με τον ιό, σιγά μην κάθομαι να γράφω εκθέσεις ...
Για όσους δεν έχουν βαρεθεί ακόμα
"The Effect of a Shot String" by Ed Lowry
https://www.trapshooters.com/threads/the-effect-of-a-shot-string-by-ed-lowry.58089/