Μήκος δέσμης και σύσφιγξη
Οι ερευνητικές ομάδες της WINCHESTER στο Ιλλινόις και της FEDERAL στη Μινεσότα των Ηνωμένων Πολιτειών, έχουν ασχοληθεί εκτεταμένα με το θέμα του μήκους της δέσμης και ήταν από τους πρώτους που παρουσίασαν φωτογραφίες σε μια απόσταση 2 μέτρων από το στόμιο της κάννης του όπλου στις οποίες έδειχναν, από τα πρώτα κιόλας μέτρα της πτήσης των σκαγίων, την ύπαρξη του προβλήματος του μεγάλου μήκους.
Από τις πρώτες αναλύσεις που είχαν γίνει από τους ερευνητές, είχε αποδοθεί το μεγάλο μήκος της δέσμης της τουφεκιάς στην ύπαρξη υψηλής σύσφιγξης της κάννης (φουλ τσοκ). Η στήλη των σκαγίων που έφευγε από την κάννη με φουλ τσοκ έμοιαζε με το μήκος που έχει ένα ρολό από καραμέλες… λάιφσεϊβερς.
Σε αντίθεση με τον τελείως κύλινδρο που έδινε ένα εύρος στα σκάγια σαν να ήταν ένα… στρογγυλό μπισκότο. Μπορεί να ακούγονται αστείες αυτές οι παρομοιώσεις, όμως είναι οι μόνες που μου έρχονται αυτή τη στιγμή στο μυαλό και αντιπροσωπεύουν το φαινόμενο του μήκους.
“Αθέατοι” αλλά σημαντικοί παράγοντες
Όμως πρόσφατες και πιο εξελιγμένες αναλύσεις σε αποστάσεις μακρύτερες των 5 μέτρων από το στόμιο της κάννης, έδειξαν ότι το μήκος της δέσμης των σκαγίων της γόμωσης που φεύγει από μια κυλινδρική κάννη και από μια φουλ τσοκ κάννη είναι σχεδόν το ίδιο και παραμένει το ίδιο κατά την πτήση προς το στόχο.
Βέβαια, το μέτωπο των σκαγίων έχει περισσότερο εύρος όταν βγαίνει από μια κυλινδρική κάννη, αλλά το μήκος που έχει η δέσμη στο σύνολό της είναι σχεδόν όμοια. Η εξήγηση του μυστηρίου απαιτεί γνώση και σκέψη σε βαθύτερα πλαίσια για να γίνει κατανοητή.
Όταν, λοιπόν, η δέσμη των σκαγίων αφήνει πίσω της το στόμιο της κάννης, όλα τα σκάγια έχουν τα ίδια βλητικά χαρακτηριστικά, ανεξαρτήτως του βαθμού τσοκαρίσματος.
Συνεπώς, έχοντας στον αέρα, το καθένα ξεχωριστά τα σκάγια, μια ελεύθερη πτήση, η διαδρομή τους εξαρτάται περισσότερο από άλλους σημαντικούς αλλά «αθέατους» παράγοντες, παρά από το βαθμό της σύσφιγξης. Αυτοί οι παράγοντες είναι το μέγεθος των σκαγίων, ο τύπος των σκαγίων, το βάρος τους, η σφαιρικότητα, η ταχύτητα κ.λπ. Στοιχεία που αφορούν το κάθε σκάγι ξεχωριστά και θα διαπιστωθεί στην πράξη το πόσο σημαντικά είναι για την έκβαση της επιτυχίας της βολής μας.