Γιατί κύριε Μανάλη;
Δύο φωτογραφίες στον προσωπικό λογαριασμό μέσου κοινωνικής δικτύωσης, ξεσήκωσαν κυριολεκτικό σάλο με πολλές παρενέργειες ντροπής… Η μία παρουσίαζε τη σύνθεση ενός θηρευμένου τρυγονιού δίπλα σε ένα ανοιχτό (ως αρμόζει για λόγους ασφαλείας) πλαγιόκαννο δίκαννο (τον πλέον παραδοσιακό τύπο κυνηγετικού όπλου), πάνω στο καπό ενός αυτοκινήτου παρκαρισμένου με φόντο την πράσινη βλάστηση. Η άλλη, είχε τη φυσική, αυτονόητη και υγιή κατάληξη κάθε θήρευσης: το θήραμα μαζί με αρκετά παϊδάκια στη σχάρα ενώ ψηνόταν. Το θέμα θα πέρναγε «στο ντούκου» με μοναδικά τα συμπαθή σχόλια και τα καθιερωμένα σ’ αυτού του είδους τα μέσα επικοινωνίας «like» όσων θα ήθελαν να επευφημήσουν την εικαστική διάσταση των φωτογραφιών, όσων θα ήθελαν να είχαν βγει και εκείνοι κυνήγι και δεν μπόρεσαν ή όσων διέγειρε γαστριμαργικά ο εκλεκτός μεζές στη σχάρα και θα ήθελαν «συμμετοχή». Ωστόσο, ο κυνηγός που ανέβασε τις φωτογραφίες αυτές, είναι μέλος του τοπικού συμβουλίου του δήμου Κηφισιάς και ως εκ τούτου η ανάρτηση προσφερόταν για πολιτική εκμετάλλευση.
Σάλος λοιπόν στο διαδίκτυο με ποικίλες συμμετοχές. Από επώνυμους «συνοδοιπόρους» του στο δήμο, μέχρι τους κλασικούς ανώνυμους «τσάμπα μάγκες» του διαδικτύου, που κρίνουν, που δικάζουν και καταδικάζουν με βάση τα απωθημένα και τα προσωπικά τους «ελλείμματα».
Το χειρότερο απ’ όλα είναι ότι το Γραφείο Τύπου του δημοτικού συνδυασμού στον οποίο ανήκει ο κυνηγός, έβγαλε ανακοίνωση που διαχωρίζει τη θέση του και πρακτικά καταγγέλλει την… πρόκληση του κυνηγού. Αισθάνθηκε την ανάγκη λοιπόν το συγκεκριμένο Γραφείο να απολογηθεί για την πρόκληση μιας εξαίρετης κατά τη γνώμη μου φωτογραφίας, αντί να υποστηρίξει το μέλος του, που μία απόλυτα νόμιμη πράξη του αντιμετωπίστηκε διαδικτυακά με συκοφαντίες, ρατσιστικά και σεξιστικά σχόλια, πεζοδρομιακό υβρεολόγιο και κατάρες…
Και το επισφράγισμα όλων αυτών ήταν να ζητήσει συγνώμη και ο ίδιος ο κύριος Μανάλης, αφού οι πάντες τον άφησαν εκτεθειμένο κι αφού προφανώς δεν βρήκε το θάρρος να εξακολουθήσει να υπερασπίζεται την άποψή του και το δίκιο του. Ασυγχώρητο λάθος και ντροπή! Ντροπή όμως και σε μας, τους πολλούς, τους πάρα πολλούς σιωπηλούς κυνηγούς, που μάθαμε να απολαμβάνουμε την επαφή με τη φύση και με τα αγαπημένα μας κυνηγόσκυλα, αδιαφορώντας για τις συκοφαντίες και τα ελεεινά σχόλια του καθενός, αφήνοντας αναπάντητες προκλήσεις αλλά και ανυπεράσπιστους τους «δικούς μας» ανθρώπους όταν δέχονται επιθέσεις. Τύψεις αυτής της ντροπής ήταν και το κίνητρο αυτού του άρθρου, που συνέταξα, όχι για να υπερασπιστώ τον κυνηγό Μανάλη που δεν γνωρίζω προσωπικά, αλλά για να διαμαρτυρηθώ που «έκανε πίσω».
Για όσους ήλπιζαν ότι ο σάλος θα κόπαζε και τα «ψηφαλάκια» ατόμων και συνδυασμών θα έπαυαν να κινδυνεύουν, ήρθε βαριά η διάψευση με νέο, ακόμη θρασύτερο γύρο επιθέσεων στο διαδίκτυο. Ακολουθήθηκε φυσικά η γνωστή τακτική των γνώριμων πλέον αντικυνηγετικών κύκλων: ο γκεμπελισμός και οι τάχα τυχαίες «πάσες». Ο πρώτος καταγγέλλει τον φόνο του τρυγονιού. Ο δεύτερος αναφέρει ότι το θήραμα της φωτογραφίας «είναι ή τρυγόνι ή κιρκινέζι» (τόσο φυσιολάτρης και τόσο γνώστης της πανίδας ο αθεόφοβος σχολιαστής). Ο τρίτος «αποκαλύπτει» ότι το κιρκινέζι είναι είδος γερακιού (σώπα!) και απαγορεύεται αυστηρά το κυνήγι του. Και πάει λέγοντας, μέχρι που αρχίζει ο κυρίως χορός: κατάρες να πάθει καρκίνο η οικογένεια του «δράστη», ευχές να βρει και ο ίδιος τον αργό θάνατο που του αξίζει, σεξιστικά σχόλια για τις δήθεν σεξουαλικές ανικανότητες που οδηγούν εμάς τους κυνηγούς στο κυνήγι και στη φύση, μέχρι και την αγανάκτηση ενός «ευγενικού δημοκρατικού σχολιαστή» που ούτε λίγο, ούτε πολύ αναφέρει ότι εφόσον το κυνήγι είναι νόμιμο, κακώς κάποιοι αποστρέφονται τη βία κατά των κυνηγών, γιατί η μόνη λύση που απομένει είναι να τους αντιμετωπίζει κανείς (τους κυνηγούς) με ξύλο και με βία, ακριβώς όπως αρμόζει στους Πακιστανούς που δεν γνωρίζουν ελληνικά. Και με όλα αυτά τα σχόλια, τα επιπέδου τζιχαντιστών και isis, αντί να επέμβει προληπτικά ο εισαγγελέας πριν η διαδικτυακή βλακεία αρχίσει να εκκολάπτει τη ρατσιστική βία, αιρετοί άρχοντες της πόλης μας και το Γραφείο Τύπου του πλειοψηφούντος συνδυασμού, προτίμησαν να καταγγείλουν τον νομιμόφρονα που με τη στάση του προκάλεσε τόσα «υγιή» στοιχεία του διαδικτύου.
Επειδή αυτό το θέατρο του παραλόγου έχει και τα όριά του, κατ’ επιλογήν ανάπηρος σε ότι σχετίζεται με την ψηφιακή τεχνολογία δεν είχα άλλο δρόμο από το να απευθυνθώ με το παρόν άρθρο στον τελευταίο θεματοφύλακα των ηθικών αξιών της πόλης μας, την εφημερίδα Κηφισιά, που από χρόνια παρακολουθώ και εκτιμώ ιδιαίτερα. Επιγραμματικά λοιπόν θα ήθελα να σταθώ στα παρακάτω:
- Το κυνήγι αποτελεί αρχέγονη δραστηριότητα του είδους μας από τον πρωτάνθρωπο μέχρι σήμερα. Αποτελούσε από τα πολύ παλιά χρόνια πρωτίστως επιλογή και δευτερευόντως μέσο επιβίωσης. Ιστορικά μάλιστα την επιλογή αυτή ενστερνίστηκαν οι πιο φιλειρηνικοί πρόγονοί μας, επιλέγοντας τον περιπλανώμενο νομαδικό τρόπο ζωής. Στον αντίποδα βρισκόντουσαν εκείνοι που βάσιζαν την επιβίωσή τους και την ικανοποίηση των διατροφικών αναγκών τους στην καλλιέργεια της γης. Από την επιλογή αυτή προέκυψε η έννοια της ιδιοκτησίας που τροφοδότησε τους πρώτους πολέμους για διεκδίκηση γης και αργότερα συνόρων.
- Είναι ανήθικο να ψαρεύουμε οπαδούς πάνω στη σύγχυση των εννοιών «οικολογία» και «». Η οικολογία αποτελεί σύγχρονη επιστήμη και οι επιταγές της πρέπει να λαμβάνονται υπόψη από πολίτες, οργανισμούς και νομοθέτες. Η ζωοφιλία αντίθετα είναι μία ασαφής επίκληση που διαθέτει αμέτρητες διαφορετικές ερμηνείες. Ζωόφιλος αυτοαποκαλείται ο κατ’ εμέ προβληματικός τύπος που αρνείται τη φύση του ως παμφάγου όντος και υιοθετεί τη χορτοφαγία. Ζωόφιλος αυτοαποκαλείται ο ψαράς που καταγγέλλει το κυνήγι, την ίδια στιγμή που καμαρώνει για μια καλή ψαριά. Ζωόφιλος αυτοαποκαλείται εκείνος που στειρώνει μαζικά ζώα, παραβιάζοντας τη φύση τους. Ζωόφιλος θεωρώ πως είμαι εγώ που αγαπώ και φροντίζω τον παπαγάλο, τη γάτα και τα κυνηγόσκυλά μου, συμμετέχω άμεσα και έμμεσα στις δράσεις επισιτισμού των θηραμάτων τη χειμερινή περίοδο μέσω των κυνηγετικών συλλογιγοτήτων, ενώ παράλληλα ψαρεύω, κυνηγάω και αισθάνομαι αρκετές ενοχές που ακόμα δεν μπορώ να αντικαταστήσω με θηράματα το σύνολο του κρέατος που καταναλώνω και αναγκάζομαι περιστασιακά να τρώω κρέας που προήλθε από άθλιες συνθήκες εκτροφής (από ζώα που γεννήθηκαν σκλαβωμένα, έζησαν πολύ μικρό χρονικό διάστημα εγκλωβισμένα σε άθλιες συνθήκες και σφαγιάστηκαν χωρίς καμία ελπίδα διαφυγής). Τέλος, η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων που έχω γνωρίσει να αυτοαποκαλούνται ζωόφιλοι, αφορούσε άτομα παντελώς ξεκομμένα από τη φύση και τον φυσικό τρόπο ζωής, που θεωρούσαν έγκλημα τη θανάτωση και τη βρώση ενός ζώου, γιατί από τον απόλυτα αυτονόητο ρόλο του «φυσικού αυτουργού» επέλεγαν το βολικό ρόλο του «ηθικού αυτουργού». Δεν θήρευσαν ποτέ κάποιο ζώο, αλλά έδωσαν την εντολή να εκτελεστούν εν ψυχρώ πολλά ζώα, παραγγέλνοντας μια καλοψημένη χοιρινή μπριζόλα ή μία «blue» μοσχαρίσια γιατί το αντικυνήγι, αντικυνήγι, αλλά το λίγο αιματάκι ενισχύει τη γεύση.
- Το κυνήγι αποτελεί τον κλασικότερο και υγιέστερο τρόπο αποκομιδής (συμπληρώματος) τροφής από το περιβάλλον και η αντίθεση σ’ αυτό έχει συνήθως τα αξιοθρήνητα αποτελέσματα εκείνων που με ασέβεια πρωτοβγαίνουν από το γραφείο τους για να επισκεφτούν ακριτικά χωριά κουνώντας το δάχτυλο στους τοπικούς κτηνοτρόφους και αγρότες, τάχα μου για την προστασία της αρκούδας. Παραβλέποντας βέβαια ότι αυτοί οι άνθρωποι της υπαίθρου, αλλά και οι πατεράδες, οι παππούδες τους και όλοι οι πρόγονοί τους έμαθαν να συμβιώνουν, να «πληρώνουν φόρο» και να προστατεύουν τις αρκούδες του τόπου τους, οριοθετώντας τες παράλληλα για να χωράει και η δική τους ζωή εκεί στα ακριτικά χωριά.