Μουσική

Σιγανός Κρήτης

Είναι χορός αργός και ίσως γι αυτό ονομάστηκε έτσι. Χορεύεται από άνδρες και γυναίκες σε κύκλο. Διάφορες μορφές του χορού συναντώνται στους νομούς Ρεθύμνου, Ηρακλείου και Λασιθίου. Μέχρι πριν μερικά χρόνια ήταν ο χορός της νύφης στην Κεντρική και Ανατολική Κρήτη και το λέμε αυτό γιατί στις μέρες μας ο χανιώτικος (συρτός) έχει επικρατήσει να είναι ο χορός της νύφης στα περισσότερα μέρη της Κρήτης.

Στο νομό Ρεθύμνου ο χορός έχει μουσικό μέτρο 2/4, 8 βήματα και λαβή από τις παλάμες στο ύψος των ώμων ή θηλυκωτή.

Στο νομό Ηρακλείου ο χορός έχει μουσικό μέτρο 2/4, 6 βήματα και λαβή χιαστί.

Στο νομό Λασιθίου είδος σιγανού χορού αποτελεί ο ξενομπασάρης, που είναι χορός της επαρχίας Ιεράπετρας. Το μουσικό μέτρο του είναι 2/4 , τα βήματά του 6 και η λαβή χιαστί ή θηλυκωτή ή από τις παλάμες στο ύψος των ώμων. Είναι χορός που βηματικά προσιδιάζει με το σιγανό που χορεύεται στο νομό Ηρακλείου, αν και δεν τον έλεγαν ποτέ έτσι στην Ιεράπετρα.

Η ονομασία του οφείλεται στη μαντινάδα που τραγουδιέται πάντα πρώτη κατά τη διάρκεια του χορού:

Ξενομπασαρικάκι μου ξενομπασάρικό μου,

σγουρό βασιλικάκι μου και να ‘σουνε δικό μου


Χορεύεται και στο Κάτω Μεραμπέλλο, όπου τον λένε σιγανό, αλλά και μανά, από το τσάκισμα «για το Θεό μανά μου», που ενίοτε λέγεται πάνω στις μαντινάδες.

Παλαιότερα ο σιγανός χορευόταν κυρίως από γυναίκες. Σύμφωνα με τις ιστορικές πηγές, επί Τουρκοκρατίας οι αγάδες συνήθιζαν να καλούν τις οικογένειες των Κρητικών σε δήθεν γλέντια, για να βάζουν τις γυναίκες και τις κόρες τους να χορεύουν στους οντάδες τους. Κατά την προφορική παράδοση, την οποία επίσης κατέγραψε ο Ναύτης (σσ. Κώστας Παπαδάκης ή «Ναύτης» (1921 – 2003) ένας από τους σημαντικότερους παλαιούς βιολάτορες της Κρήτης, που διέσωσε και κατέγραψε πολλά παλαιά ακούσματα) στο βιβλίο του, οι Τούρκου έριχναν στο πάτωμα ρόβι για να γλιστρούν οι γυναίκες, να πέφτουν κάτω, να τις γελοιοποιούν και να τις προσβάλουν. Λέγεται, λοιπόν, ότι οι Κρητικοί, για να μην γίνεται το κέφι των Τούρκων, έλεγαν στους οργανοπαίχτες, που επί το πλείστον ήταν Χριστιανοί, να παίζουν το σιγανό, ώστε οι Κρητικές να αποφεύγουν τα «χορευτικά» ατυχήματα. Να σημειωθεί ότι δεν ξέρουμε αν ο χορός αυτός προϋπήρχε ή διαμορφώθηκε τότε για το σκοπό αυτό.

Υ.Γ… ξενομπασάρης στα κρητικά θα πει , περαστικός, ξενος

Ο Γεραπετρίτης Βαγγέλης Βαρδάκης με την συντροφιά του σε μια από της καλύτερες και αυθεντικότερες σύγχρονες εκτελέσεις του «ξενομπασάρη»… καλή ακρόαση!:)



 
Τόση ώρα παρακολουθούσα την συνέντευξη της στο Provocateur...καλή είναι-έχει μια άποψη-τουλάχιστον δείχνει αυθεντική...αυτό είναι πολύ καλό...:)

Υ.Γ. ...δεν την ήξερα...
Φωνάρα, ταλέντο...όχι σαν τα ξέκωλλα τα άφωνα που βγαίνουν και κάνουν διαφήμιση...
 
Φωνάρα, ταλέντο...όχι σαν τα ξέκωλλα τα άφωνα που βγαίνουν και κάνουν διαφήμιση...
...αυτο κατάλαβα και εγώ!...αλλά επιφυλάσσομαι οχι για την ηθική (η χειρότερη που@ανα είναι αυτή στη ψυχή, το κορίτσι δείχνει ο.κ) αλλά για τις ιδέες της συνολικά...αλλα βέβαια δεν μου πέφτει λόγος...:)...κουμπαριά θα κάνουμε?.sarcastic.
 
Back
Top