Μύθος ή Πραγματικότητα;

  • Thread starter Thread starter HL Mod
  • Ημερομηνία δημιουργίας Ημερομηνία δημιουργίας
Θεόδωρε έχεις δίκιο, το έψαξα και βρήκα πως ναι μεν το σχήμα σαν δάκρυ είναι πιο αεροδυναμικό, αλλά οι σταγόνες νερού σε ελεύθερη πτώση αποκτούν, για διάφορους λόγους, σχήμα περίπου ημισφαιρικο.
Ατμοσφαιρική πίεση❓
 
Η ταπεινή μου γνώμη: το καλύτερο μονόβολο είναι η μπίλια, χωρίς κυάθιο (το οποίο καταστρέφει την ευθυβολία!, IMHO) με σχετικά μεγάλη σε μήκος τάπα η οποία στο πίσω μέρος - δηλ. εκεί που είναι η πυρίτιδα - είναι σκληρή, και σχετικά μαλακή εκεί που ακουμπά στην μπίλια. Mιά τέτοιου είδους τάπα εξουδετερώνει σταδιακά τις άνισες πιέσεις από τα αέρια της καύσης της πυρίτιδας και προωθεί την μπίλια χωρίς να την παραμορφώσει. Αυτά για κύλινδρο.

ΥΓ: ασχετα με το παραπάνω: η ποιότητα των υλικών και το στήσιμό τους στο φυσίγγι είναι πρωταρχικής σημασίας, και στο ταπεινό 36αράκι και στο απαιτητικό 76mm.
 
Η ταπεινή μου γνώμη: το καλύτερο μονόβολο είναι η μπίλια, χωρίς κυάθιο (το οποίο καταστρέφει την ευθυβολία!, IMHO) με σχετικά μεγάλη σε μήκος τάπα η οποία στο πίσω μέρος - δηλ. εκεί που είναι η πυρίτιδα - είναι σκληρή, και σχετικά μαλακή εκεί που ακουμπά στην μπίλια. Mιά τέτοιου είδους τάπα εξουδετερώνει σταδιακά τις άνισες πιέσεις από τα αέρια της καύσης της πυρίτιδας και προωθεί την μπίλια χωρίς να την παραμορφώσει. Αυτά για κύλινδρο.

ΥΓ: ασχετα με το παραπάνω: η ποιότητα των υλικών και το στήσιμό τους στο φυσίγγι είναι πρωταρχικής σημασίας, και στο ταπεινό 36αράκι και στο απαιτητικό 76mm.
γιατι το κυάνιο καταστρέφει την ευθυβολεια ;
 
Ξανά-ανεβάζω ένα, νομίζω, ενδιαφέρον όρθρο... :)

Ο μύθος της γρήγορης τουφεκιάς

Πολλές φορές ακούμε από κυνηγούς ότι το τάδε φυσίγγι είναι γρήγορο και ως εκ τούτου δεν χρειάζεται μεγάλη προσκόπευση. Αν ο ισχυρισμός είναι αληθής, πρόκειται για σοβαρό ζήτημα και αξίζει να το μελετήσουμε.

1662354838106.png


Καταρχάς ας ξεκαθαρίσουμε ότι η επιλογή της πυρίτιδας δεν σχετίζεται με την (αρχική) ταχύτητα των σκαγιών. Δεν υπάρχουν δηλαδή «γρήγορες» και «αργές» πυρίτιδες που δίνουν μεγάλες ή μικρές αρχικές ταχύτητες. Οπωσδήποτε υπάρχουν ταχυκαείς και βραδυκαείς πυρίτιδες, η ταχύτητα καύσης όμως δεν έχει να κάνει με την αρχική ταχύτητα των σκαγιών. Οι περισσότερες πυρίτιδες σήμερα είναι ρεγουλαρισμένες ώστε να δίνουν κανονικά βλητικά αποτελέσματα, δηλαδή πιέσεις και ταχύτητες.

Η ταχύτητα των σκαγιών είναι συνάρτηση της γόμωσης (βάρος πυρίτιδας και σκαγιών), της βυσμάτωσης (μάλλινη ή πλαστική τάπα, είδος τάπας) και του καψυλλίου. Συνήθως οι μικρές γομώσεις (28-32 γρ. σκάγια για cal 12) δίνουν υψηλότερες ταχύτητες από τις μεγάλες γομώσεις (32-36 γρ.). Ο λόγος είναι απλός. Κάθε κατασκευαστής φυσιγγίων λαμβάνει υπόψη κάποια μέγιστη επιτρεπτή πίεση και κάποιο μέγιστο ανεκτό λάκτισμα.

Οσο μεγαλύτερη είναι η αρχική ταχύτητα και το βάρος των σκαγιών, τόσο υψηλότερες πιέσεις και μεγαλύτερο λάκτισμα θα έχουμε. Δεν μπορούμε λοιπόν να αυξήσουμε απεριόριστα και την ταχύτητα και το βάρος των σκαγιών. Υποχρεωνόμαστε σε κάποιον συμβιβασμό και οι δυνατές επιλογές είναι, ή μικρή γόμωση-υψηλή ταχύτητα, ή μεγάλη γόμωση-χαμηλή ταχύτητα.

Μερικά αριθμητικά παραδείγματα θα μας δώσουν μια εικόνα των σημερινών φυσιγγίων. Ως κανονικές θεωρούνται οι αρχικές ταχύτητες από 360 έως 380 m/sec. Χωρίς να είναι απόλυτο, ταχύτητες άνω των 380 m/sec χαρακτηρίζονται ως υψηλές. 400-420 m/sec είναι οι υψηλότερες ταχύτητες των φυσιγγίων του εμπορίου.

Ας συγκρίνουμε τώρα δυο φυσίγγια με σκάγια Νο.5 που βρίσκονται στα άκρα της γκάμας των συνηθέστερων τύπων που κυκλοφορούν στο εμπόριο. Το ένα με αρχική ταχύτητα 360 m/sec και το άλλο με αρχική ταχύτητα 415 m/sec. Θα νόμιζε κανείς ότι με 55 m/sec παραπάνω, το γρήγορο φυσίγγι είναι κεραυνός σε σύγκριση με το πρώτο. Αν όμως μετρήσει τις ταχύτητες, θα διαπιστώσει με έκπληξη ότι ελάχιστα διαφέρουν στα 35m: τα σκάγια του «γρήγορου» φυσιγγίου φτάνουν στο στόχο με ταχύτητα 220 m/sec και τα σκάγια του «αργού» φτάνουν με 200 m/sec.

Η αντίσταση του αέρα

Η μικρή διαφορά στις μένουσες ταχύτητες (20 m/sec στα 35m) οφείλεται στο ότι η αντίσταση του αέρα στην κίνηση των σκαγιών, δεν είναι ανάλογη της ταχύτητάς τους. Η αντίσταση του αέρα είναι ανάλογη του τετραγώνου της ταχύτητας, που σημαίνει ότι όταν η ταχύτητα των σκαγιών διπλασιάζεται, η αντίσταση του αέρα τετραπλασιάζεται. Ετσι τα σκάγια που ξεκινούν με μεγάλη ταχύτητα από το στόμα του όπλου, επιβραδύνονται πολύ περισσότερο από αυτά με τη μικρότερη αρχική ταχύτητα, με αποτέλεσμα οι τελικές τους ταχύτητες να μη διαφέρουν πολύ.

Για να επανέλθουμε στην προσκόπευση, ας υποθέσουμε ότι ο στόχος είναι μια πάπια που κινείται τραβέρσα στα 35 m με ταχύτητα 90 km/h (δηλαδή 25 m/sec). Πρόκειται για ακραίο παράδειγμα, διότι στις περισσότερες κυνηγετικές περιπτώσεις οι στόχοι κινούνται σε κοντινότερες αποστάσεις και πολύ βραδύτερα, γύρω στα 30 km/h. Πόσο πιο γρήγορα φτάνουν στον στόχο τα σκάγια του γρήγορου φυσιγγίου; Ο χρόνος πτήσης των σκαγιών για τα δυο φυσίγγια της δοκιμής μας είναι 0,127 sec για το «γρήγορο» και 0,138 sec για το «αργό».

Εχουμε δηλαδή μια διαφορά περίπου ένα δέκατο του δευτερολέπτου (0,011 sec για την ακρίβεια). Στον χρόνο που ταξιδεύουν τα σκάγια, η πάπια θα έχει διανύσει 3,17 m στην πρώτη περίπτωση και 3,45 m στη δεύτερη περίπτωση, 0,28 m παραπάνω (ναι, μόνο 30 εκατοστά παραπάνω). Αλλά όταν μιλούμε για προσκόπευση 3-4 μέτρα, είμαστε σε θέση να καθορίσουμε «λεπτομέρειες» 30 εκατοστών του μέτρου; Ποιος από μας μπορεί να εκτιμήσει μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα σε απόσταση 35 m αν δύο σημεία απέχουν 3 ή 3,5 μέτρα; Με διάμετρο κύκλου σκαγιών 70 εκ., μια προσκόπευση γύρω στα 3,5 μέτρα αρκεί για να καταβάλει την πάπια μας και μετά τα δύο φυσίγγια. Φυσικά, αν το παράδειγμά μας ήταν μια μπεκάτσα που πετάει στα 15-20 μέτρα με το ένα τρίτο της ταχύτητας της πάπιας, ε τότε θα μιλούσαμε για διαφορά 4-5 εκ.

Οι κατανομές...

Είναι λοιπόν προφανές ότι η ενασχόληση με τα επιπλέον εκατοστά και οι ακριβείς υπολογισμοί αυτού του τύπου, αγγίζουν τα όρια του γελοίου. Οι αστοχίες σε μεγάλες αποστάσεις οφείλονται συνήθως σε κακή εκτίμηση της απαραίτητης προσκόπευσης ή στο στιγμιαίο σταμάτημα της κίνησης του όπλου πριν τον πυροβολισμό. Οταν σταματούμε το «σουίγκ», αστοχούμε όχι για λίγα εκατοστά, αλλά για μέτρα. Αυτός είναι ο λόγος που από την αρχή θέσαμε εισαγωγικά στα «γρήγορα» και «αργά» φυσίγγια.

Τα φυσίγγια υψηλών ταχυτήτων απαιτούν τσοκαρισμένα όπλα, αλλιώς δίνουν ανομοιόμορφες και αραιές κατανομές (δοκιμάστε στον πίνακα στα 35 m ένα πραγματικό φυσίγγι υψηλών ταχυτήτων με τσοκ κύλινδρο και θα εκπλαγείτε).

Το δεύτερο είναι ότι δύσκολα μπορεί να κατασκευαστεί ερασιτεχνικά ένα πραγματικό φυσίγγιο υψηλής ταχύτητας (π.χ. 36 γρ. σκάγια με ταχύτητα 410 m/sec). Απαιτούνται γνώσεις και βλητικό κέντρο για πολλές δοκιμές. Πράγματι, ένα τυχαία φτιαγμένο τέτοιο φυσίγγι, εκτός του ότι μπορεί να αναπτύσσει υπερβολικές πιέσεις, συνήθως έχει μικρότερη διάτρηση από ένα κανονικό φυσίγγιο!

Το φαινομενικά παράδοξο αυτό αποτέλεσμα οφείλεται στην παραμόρφωση που υφίστανται τα σκάγια λόγω των πολύ υψηλών πιέσεων που δημιουργούνται στην κάννη, πιέσεων αναγκαίων για να προωθηθούν τα σκάγια και να εξέλθουν με μεγάλη ταχύτητα.

Τα παραμορφωμένα σκάγια, επειδή έχουν χάσει το σφαιρικό τους σχήμα, συναντούν ακόμα μεγαλύτερη αντίσταση από τον αέρα, με αποτέλεσμα να φτάνουν στον στόχο με μικρότερη ταχύτητα από αυτήν που θα είχαν αν προέρχονταν από φυσίγγι με κανονικές πιέσεις και ταχύτητες. Η παραμόρφωση αυτή είναι εν μέρει υπεύθυνη και για τις φτωχές κατανομές που αναφέραμε πιο πάνω.

Η σημερινή τεχνολογία και η ανάπτυξη της χημείας επέτρεψαν τη δημιουργία προοδευτικών πυρίτιδων, επινικελωμένων σκαγιών, μη διαβρωτικών καψυλλίων, αξιόπιστων φυσιγγίων, ανθεκτικών σε καιρικές μεταβολές. Η βλητική όμως δεν έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια, ούτε είναι δυνατόν να υπερβούμε τους νόμους της φύσης. Η μικρή αύξηση της ανώτατης αρχικής ταχύτητας μέσα σ' έναν αιώνα, ελάχιστα έχει βελτιώσει τα πράγματα.

Ευτύχημα από μια άποψη, γιατί τίθεται και το ζήτημα της ηθικής συμπεριφοράς έναντι του θηράματος.

Κείμενο: Γιάννης ΜΥΡΙΤΖΗΣ
(Αναδημοσίευση από το «Κυνήγι και Σκοποβολή».)
 
Last edited:
.................

Η αντίσταση του αέρα

Η μικρή διαφορά στις μένουσες ταχύτητες (20 m/sec στα 35m) οφείλεται στο ότι η αντίσταση του αέρα στην κίνηση των σκαγιών, δεν είναι ανάλογη της ταχύτητάς τους. Η αντίσταση του αέρα είναι ανάλογη του τετραγώνου της ταχύτητας, που σημαίνει ότι όταν η ταχύτητα των σκαγιών διπλασιάζεται, η αντίσταση του αέρα τετραπλασιάζεται. Ετσι τα σκάγια που ξεκινούν με μεγάλη ταχύτητα από το στόμα του όπλου, επιβραδύνονται πολύ περισσότερο από αυτά με τη μικρότερη αρχική ταχύτητα, με αποτέλεσμα οι τελικές τους ταχύτητες να μη διαφέρουν πολύ.
..........................................
στου κουφού την πόρτα όσο θέλεις βρόντα
.hair.

ο Μυριτζής και δεκάδες "μυριτζήδες" τα λένε καλά και ΤΕΚΜΗΡΙΩΜΕΝΑ, αλλά η μπαρμπα-Μήτσους έχ' άλλη άποψ'....... .hair.


υ.γ. για δράμια και μονοβολα ισχύουν λίγο διαφορετικά πράγματα
 
Καλημέρα , τα ραβδωτα όπλα, φυσίγγια, διαμετρηματα, έχουν μελετηθεί τόσο πολύ, που ακόμα και ασήμαντες φαινομενικά λεπτομέρειες έχουν αναλυθεί εξονυχιστικά, υπάρχει τεράστια συσσώρευση γνώσης και δεν χρειάζεται να επανεφευρουμε τον τροχό. Οι Αμερικανοί κυρίως, έχουν ψάξει κάθε τρόπο σταθεροποιησης για βλήματα και σε λείες κάνες, τα όρια μιάς λειας κάνης είναι, από 50 μέτρα, έως 80 ή και 100 σε σπάνιες περιπτώσεις, και πάντα όταν μετά πολύ ψάξιμο και δοκιμές, έχουμε βρει το πιο ταιριαστό βλήμα για μία συγκεκριμένη περίπτωση. Μόνο με ραβδωτη κάνη και κατάλληλα βλήματα η ακρίβεια γίνεται αξιόλογη και συγκρίσιμη με ραβδωτό, σε απόσταση πάνω από 50 μέτρα. Υπάρχουν και οι σπάνιες περιπτώσεις συνδυασμού κάνης με συγκεκριμένο βλήμα, ( συχνά συμβαίνει με τα sauvestre), που σε σταθερή βάση έχουμε ικανοποιητική ακρίβεια και στα 100 μέτρα.
Αυτο πολυ θα ηθελα να το δω σε καποιο βιντεο Λευτερη....βολες με ακριβεια απο τα sauvestre στα 100μ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!και οχι μονο στα 100 αλλα και σε λιγωτερα απο λεια καννη!!!!!!
 
Τι να σχολιασω εγω τωρα?????πρωτον παντελως λαθος δοκιμη για μονοβολα.....επισεις δεν βλεπω να ειναι Sauvestre.
Οι δοκιμες στα μονοβολα γινωνται ΠΑΝΤΑ ΣΕ ΣΤΑΘΕΡΗ ΒΑΣΗ......ποτε το οπλο στον αερα....
Δευτερον ο πινακας αυτος ειναι να δοκιμαζεις δραμια και οχι μολυβια.......το μονο σωστο στην δοκιμη ειναι η καννη του οπλου που ειναι slug.
Δοκιμη με μονοβολα Sauvestre θελω στα 80-100 .....ετσι για να δουμε και την ακριβεια που καποιοι υποστιριζουν.........με λεια καννη και οχι τυπου PARADOX.
 
Είχα δεί το βίντεο πρίν χρόνια.

Ο "παππούκας" (ή "μπάρμπας" άν προτιμάτε) στο βίντεο έχει ρίξει τόσες βολές με όλων των ειδών τα όπλα στη ζωή του όσο κανένας από τους γνωστούς ειδικούς ή "ειδικούς" στα όπλα στην χώρα του αλλά και παγκόσμια. Το respect από μένα τουλάχιστον προσωπικά για τον συγκεκριμένο είναι δεδομένο.

Αφού κατάφερε με τα ανοιχτά (μη ρυθμιζόμενα) σκοπευτικά αυτής της παλιάς Benelli να κάνει με βολές εκ του ορθίως και με Αμερικάνικα μονόβολα τέτοιες συγκεντρώσεις έστω και πρόχειρα στα 210 m πάλι μπράβο του.

Σαφώς και δεν μιλάμε για επιστημονικές δοκιμές με τρίποδες και χρονογράφους και κιλλίβαντες και διόπτρες και τα σχετικά συμπράγκαλα - δεν ήταν αυτός ο σκοπός του άλλωστε. Ίσως με επιπλέον εξοπλισμό και άλλους τύπους βλημάτων να είχε καλύτερες συγκεντρώσεις.
 
Αυτο πολυ θα ηθελα να το δω σε καποιο βιντεο Λευτερη....βολες με ακριβεια απο τα sauvestre στα 100μ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!και οχι μονο στα 100 αλλα και σε λιγωτερα απο λεια καννη!!!!!!
Ηρακλή έχω διαβάσει δύο φορές, και τις δύο σε ιταλικά περιοδικά, δοκιμές με sauvestre, η δεύτερη ήταν στην δοκιμή ενός τσοκ ραβδωτου και η πρώτη σε συγκριτικό τεστ με διάφορα μονοβολα.
 
Ηρακλή έχω διαβάσει δύο φορές, και τις δύο σε ιταλικά περιοδικά, δοκιμές με sauvestre, η δεύτερη ήταν στην δοκιμή ενός τσοκ ραβδωτου και η πρώτη σε συγκριτικό τεστ με διάφορα μονοβολα.
Εγω να δεις τι εχω διαβασει και τι εχω ακουσει.....αλλα ποτε δεν ειδα!!!!!!!!
 
Παιδιά 100μ χωρίς οπτικά δεν παίζει, ειδικά αν θες να δεις ακρίβεια.
Αν δεν ενδιαφέρεται η ίδια η εταιρία να δείξει τις δυνατότητες του βλήματος ... τι να πούμε και εμείς ;;;
Γι'αυτο επιμενω και λεω οσα λεω...........το εχω ξαναγραψει και αλλες φορες
Μολυβια τυπου SABOT δεν ειναι για λειες καννες.....τωρα το παραμυθι με τα Sauvestre και καθε τετοιου τυπου ας το πιστεψουν οσοι ''τσιμπανε'' στο Marketing....
Eνα μονοβολο για να θεωρηθει ακριβες πρεπει να εχει συγκεντρωσεις στα 50μ σε ενα τετραγωνο 10χ10.......και αυτο δεν γινεται με το οπλο στον αερα και σε καμια περιπτωση με Sabot.
Αν θελουμε να ειμασται σοβαροι και να βγαλουμε ασφαλες συμπερασμα πρεπει οι δοκιμες να γινωνται οπως πρεπει και ο καθενας με το δικο του οπλο.....ενωειται πως το καλιτερο αποτελεσμα θα το δωσουν οι καννες slug με ανοικτα σκοπευτικα.
 
Back
Top