το 3 καο το 4 μαζι κυριε νικολακοπουλε
Το 3 αφορά τη
δική μας συμπεριφορά προς το σκύλο κατά το απορτ.
Αυτό είναι το εύκολο, εμείς, σαν νοήμονα όντα, μπορούμε να αλλάξουμε τη συμπεριφορά μας άμεσα ενώ για να αλλάξουμε τη συμπεριφορά του σκύλου θα πρέπει να περάσει λίγος χρόνος δουλεύοντας το.
Θα πρέπει να παραμένουμε ήρεμοι, να μη βιαζόμαστε, να δίνουμε στο σκύλο την ευκαιρία να αναπτύξει τις ικανότητες του μυαλού του και της μύτης του δίνοντας του χρόνο. Οι επαναλαμβανόμενες εντολές φέρ'το, φέρ'το, φέρ'το... που'ντο που΄ντο... φερ'το... ψάξε, ψάξε καλά και άλλες τέτοιες λέξεις ή και επιφωνήματα όπως Άι άιιιι κλπ. τα μόνα που κάνουν είναι α) να δηλώσουν στο σκύλο πως είμαστε αγχωμένοι και να του το μεταδώσουν. β) Να μας αξιολογήσει και να μας κατατάξει ως ανίκανους αρχηγούς στο κυνήγι και γ) να αποσπούν την προσοχή του σκύλου από το έργο του.
Οποιαδήποτε, αδικαιολόγητη
κατά την αντίληψη του σκύλου, πίεση εξασκήσουμε στο σκύλο (ακόμα και λεκτική)
μπορεί να έχει αρνητική συμπεριφορά ως προς την εκτέλεση ή ως προς το ίδιο το θήραμα π.χ. μασούλημα. Ακόμη και μια επαναφορά από εξαιρετικά δύσκολο σημείο μπορεί είναι η αιτία να σφίξει περισσότερο το πουλί.
Στο απόρτ δεν πρέπει να μετακινούμαστε από τη θέση μας αλλά με εντολές νευμάτων (αριστερά - δεξιά - πίσω) καθοδηγούμε τον σκύλο μόνο σε περίπτωση που δεν έχει δει την πτώση του θηράματος. Αν για οποιοδήποτε λόγο δεν εκτελεί αυτές τις εντολές, κατευθυνόμαστε εμείς προς το σημείο αφήνοντας το προβάδισμα στο σκύλο μέχρι να βρει το θήραμα. Μία εντολή "ψάξε" είναι αρκετή όταν είμαστε κοντά στο θήραμα και άλλη μία, "Φέρ'το" όταν το έχει βρει και πιάσει στο στόμα του. Το παίρνουμε με σταθερές και "ευγενικές" κινήσεις και τέλος τον επιβραβέβουμε. Το σύνηθες λάθος, να επιβραβεύουμε το σκύλο πριν φτάσει και παραδώσει το θήραμα είναι αιτία να το παρατάει στα 2-3μ. από εμάς.
Το 4 αφορά τις
ενέργειες που πρέπει να κάνουμε για να αποτρέψουμε μια συμπεριφορά που δεν είναι συνηθισμένη.
Στα περισσότερα άρθρα ή βιβλία που αφορούν την εκπαίδευση (άρα και την εργασία) των σκύλων δίνονται οδηγίες για το πώς θα διδάξουμε τον σκύλο να κάνει κάτι. Σπανίως, όμως, θα συναντήσουμε κείμενο που να λέει "Αν δεν το κάνει έτσι... κάνε αυτό" ή "Αν το κάνει αλλά μερικές φορές το κάνει αλλιώς...." Ε, ναι, όταν μιλάμε για ένα σωστό κυναγωγό θα πρέπει να γνωρίζει και τις διορθώσεις.
Επί του προκειμένου, στο απόρτ δηλαδή: Όταν αντιληφθούμε πως κάτι δεν πηγαίνει καλά (από όσα γινόντουσαν) θα πρέπει να αποφασίσουμε πως προτεραιότητα έχει η διόρθωση του σκύλου και όχι το κυνήγι.
Δεν φωνάζουμε, δεν βρίζουμε και κυρίως ποτέ, μα ποτέ, δεν προσπαθούμε να πιάσουμε τον σκύλο. Όταν, λοιπόν, πιάσει το πουλί και δεν επιστρέφει γρήγορα και σε ευθεία προς εμάς Μπορούμε να δοκιμάσουμε τα εξής:
1) Περιμένουμε στη θέση μας μέχρι να έρθει έστω και αν μας χαλάσει ένα-δυο πουλιά. Θα παραμείνουμε στη θέση μας για όση ώρα χρειαστεί να έρθει αυτός σε εμάς. Βοηθάει αν κάνουμε "βαθύ κάθισμα". Βοηθάει αν ανοίξουμε τα χέρια μας σαν "μεγάλη αγκαλιά". Βοηθάει περισσότερο απ' όλα αν ο σκύλος εκτελεί την εντολή "Έλα" και του τη δώσουμε παίρνοντας και την ανάλογη στάση μας.
2) Πισωπατάμε στην αντίθετη κατεύθυνση δίνοντας μια καθαρή εντολή "Φέρ'το". Αν πχ ο σκύλος είναι στην ανατολή και εμείς στη δύση θα περπατάμε ανάποδα πηγαίνοντας δυτικότερα αλλά βλέποντας τον σκύλο. Αυτό το κάνουμε όταν αξιολογούμε πως τελικά θα έρθει.
3) Ότι και στη προηγούμενη περίπτωση αλλά θα του γυρίσουμε την πλάτη μας και θα περπατάμε δυτικότερα με ζωηρό βήμα (όχι γρήγορο αλλά ζωηρό) για να τον παροτρύνουμε να μας ακολουθήσει, θα έχουμε στημένο το αυτί μας και με πολύ κλεφτές ματιές θα δούμε αν έρχεται. Όταν διαπιστώσουμε πως είναι πολύ κοντά μας γυρνάμε απότομα και τον πιάνουμε. Αν έχει ακόμη το θήραμα είμαστε σε καλύτερη θέση, αν δεν το έχει θα κάνουμε πως το αγνοούμε και θα το μαζέψουμε αργότερα χωρίς να μας δει.
4) Σε οποιαδήποτε από τις προηγούμενες φάσεις έρθει κοντά μας, δεν θα τον επιπλήξουμε και φυσικά δεν θα τον επιβραβεύσουμε. Θα του βάλουμε το λουρί, θα κάνουμε για 2-3 λεπτά μερικές ασκήσεις βασικής υπακοής π.χ. περπάτημα στο "κοντά" - ένα δυο φορές "κάτσε" - πάλι περπάτημα- ένα "κάτω" και ένα "μείνε" για 2-3 λεπτά είναι αρκετά για να του θυμίσουν ποιος βάζει τους κανόνες του παιχνιδιού. Θα πρέπει να είμαστε ήρεμοι, να μιλάμε χαμηλόφωνα για να έχουμε όλη την προσοχή του σκύλου στραμμένη σε μας. Από τη θέσει "Κάτσε" δίπλα μας, έχοντας τον πάντα στο λουρί, πετάμε ένα πουλί (ή αν έχουμε μαζί μας ντάμυ, καλύτερα) σε απόστα 2-3μ. τόση, ώστε όταν ο σκύλος πάει να απορτάρει μη το σταματήσει το λουρί. Συνήθως, με τέτοιες συνθήκες εκτελεί άψογα, αν αρνηθεί, πάλι μερικές ασκήσεις υπακοής και πάλι ένα τόσο κοντινό απόρτ. Αν και την 3η φορά αρνηθεί να απορτάρει τότε σταματάμε, τον βάζουμε στο κλουβί του και δοκιμάζουμε μια άλλη φορά.
Κατα 95%, πάντως, θα εκτελέσει το απόρτ άψογα. Θα μεγαλώσουμε λίγο την απόσταση και θα μετακινηθούμε καιεμείς μαζί του όταν πάει να απορτάρει, είναι βασικό να μη τον σταματήσει μια αντίσταση από το λουρί. Κάνουμε και ένα 3ο απόρτ σε απόσταση όχι μεγαλύτερη από 5μ, αφού έχουμε βγάλει το λουρί και δίνοντας όλες τις εντολές "καθαρά" με ήρεμο τρόπο και σιγανά.
Το 2 που πρόσθεσα με το έτσι θέλω. Ένας σκύλος σωστά εκπαιδευμένος από τον ιδιοκτήτη του δεν θα είχε τέτοιο πρόβλημα, και αν μια στα χίλια το παρουσίαζε, θα ήξερε την αντιμετώπιση.
Καλή συνέχεια.