H θεωρία της διάτρησης σε τζελ λέει τα εξής
εκ στόματος Lowry.
Διάτρηση = μάζα * (μέσουσα ταχ. - ταχύτητα κατωφλίου) / (διάμετρος βολίδας + 0,033") ^2
Υπάρχουν προφανή και περίεργα σε αυτόν τον τύπο (θα σας κάνω μαθηματικούς τώρα)
ΠΡΟΦΑΝΗ
1. Μεγαλύτερη μάζα βολίδας σημαίνει
μεγαλύτερη διάτρηση
2. Μεγαλύτερη μένουσα ταχύτητα βολίδας σημαίνει
μεγαλύτερη διάτρηση
3. Μεγαλύτερη διάμετρος βολίδας σημαίνει
πολύ μικρότερη διάτρηση (
στο τετράγωνο) !!!
Αυτό εκ πρώτης όψεως είναι παράδοδο ... και όμως ισχύει !!!
τα σκάγια μεγάλης διαμέτρου δεν ευνοούν την διάτρηση !!!
Τρυπάνε όμως περισσότερο γιατί έχουν μεγάλη μάζα και μεγαλύτερες μένουσες !!!
Για αυτό τα βολφράμια τρυπάνε καλύτερα ... έχουν μεγαλύτερη μάζα, μεγαλύτερες μένουσες άρα μπορούμε να τα κάνουμε πιο μικρά σε μέγεθος με απότέλεσμα να τρυπάνε ακόμα καλύτερα.
Έχουν όμως και αυτά τα μειονεκτήματά τους ... εκεί που το #4 μολύβι θα σπάσει το κόκκαλο του φτερού το #9 βολφράμιο απλά θα το τρυπήσει με αποτέλεσμα να φύγει το παπί
Είναι όμως πολύ περισσότερα άρα ελπίζεις ότι θα βρουν ζωτικό όργανο με μεγαλύτερες πιθανότητες.
4. Μεγαλύτερη ταχύτητα κατωφλίου σημαίνει
μικρότερη διάτρηση
Η ταχύτητα κατωφλίου είναι η μικρότερη ταχύτητα για να ξεκινήσει η βολίδα να εισχωρεί στο υλικό.
πχ αν η μένουσα είναι 50m/s και η ελάχιστη ταχύτητα για να τρυπήσει το τζελ είναι 70m/s η βολίδα θα χτυπήσει στο τζελ, θα το συμπιέσει και θα γκελάρει (γυρίσει) πίσω, άρα διάτρηση μηδέν !!!
Το περίεργο είναι ότι ο Lowry προσθέτει ένα ποσό 0,033 ίντσες (0,8mm) και μεγαλώνει τεχνητά την διάμετρο της βολίδας.
Αυτό το κάνει γιατί κατά την κίνησή της επηρρεάζει μεγαλύτερη επιφάνεια απ΄ότι η κυκλική επιφάνεια της ίδιας της βολίδας.
΄Αρα
Την διάτρηση την καθορίζει.
1. Η μάζα της βολίδας
2.
Οι τελικές ταχύτητες (μένουσες)
3. Το μέγεθός της βολίδας (διάμετρος)
4. Η σκληρότητα του κράματος της βολίδας
5. Το υλικό που θέλουμε να διατρήσουμε ... (άλλο ιστός και άλλο κόκκαλο).
C'est ca ...