Συστήματα Αδρανείας vs Αερίων

Τι προτιμάτε; Μηχανισμό αδρανείας ή αερίων;

  • Αδρανείας

    Votes: 35 32,1%
  • Αερίων

    Votes: 38 34,9%
  • Και τα δύο καλά είναι

    Votes: 36 33,0%

  • Total voters
    109
Δεν είναι λόγο αξιοπιστίας το κλείστρο στην benelli βαρύ αλλά για να δουλέψει το σύστημα αδράνειας σωστά σε μεγάλο εύρος γομώσεων.

Κατα την εκπυσοκρότηση του όπλου ενώ όλο το όπλο οπισθοδρομεί βίαια, το πίσω μέρος του κλειστρου που είναι ελεύθερο και δεν είναι πακτωμένο ή κλειδωμένο με κάποιο άλλο μέρος του όπλου λόγο βάρους και αδράνειας παραμένει για λίγο σταθερό συμπιέζοντας το εσωτερικό ελατήριο που ενώνει το πίσω μέρος του κλειστρου με το μπροστινό μέρος του κλειστρου δηλαδή την κεφαλή που περιστρέφεται και κλειδώνει στην θαλάμη. Έπειτα κατα την αποσυμπίεση του ελατηρίου αυτού σπρώχνει προς τα πίσω το κλειστρο και έτσι ξεκλειδώνει.

Οπότε είναι απαραίτητο αυτό το βάρος στο πίσω μέρος του κλείστρου ώστε να μπορεί να δουλέψει το σύστημα αδρανείας συμπιέζοντας το ελατήριο μέσα στο κλειστρο ακόμη και με μικρές γομώσεις.

Στα τούρκικα αδρανείας που έχουν πιο ελαφρύ κλειστρο είτε θα έχουν βάλει και πιο μαλακό ελατήριο μέσα στο κλειστρο για να συμπιέζεται πιο εύκολα είτε θα έχουν πρόβλημα με τις μικρές γομώσεις και γενικά σε περίπτωση που δεν οπισθοδρομεί βίαια το όπλο και θα κάνουν εμπλοκές.
 
Ακόμη και έτσι το κλείστρο την Μπενελι είναι 1,5γρ βαρύτερο! Αλλα μιλούσαμε για κλείστρα. Δεν είναι τυχαίο που η Benelli είναι τέρας αξιοπιστίας και δεν την φτάνει καμία σε αυτόν τον τομέα
Τέρας αξιοπιστίας φτάνει να μην κάνει "ΚΛΙΚ" 😂😂😂
 
Κάτι που θα ήθελα να εξηγήσω με αφορμή τον τρόπο που λειτουργούν τα 2 πιο διαδεδομένα συστήματα (αδρανείας και αερίων) στα αυτογεμή κυνηγετικά λειόκαννα και όχι μόνο γιατί νομίζω ότι κάποιοι το έχουν καταλάβει λάθος.

Ακούω και διαβάζω από αρκετούς ότι το κλειστρο και των αδρανείας αλλά και των αερίων για να οπισθοδρομήσει μέχρι τέρμα πίσω και να γίνει η εξόλκευση του άδειου κάλυκα και να ολοκληρωθεί ο κύκλος λειτουργίας γίνεται με αδράνεια και στους δυο τύπους μηχανισμών όπου θεωρώ ότι είναι λάθος και εξηγώ το γιατί παρακάτω.


Καταρχήν η αδράνεια είναι ανάλογη της μάζας του σώματος και ορίζει την δυσκολία ενός σώματος να μεταβληθεί η ταχύτητα του. Οπότε όποιοδήποτε σύστημα με μηχανισμό αδρανείας (είτε είναι κλειστρο αδρανείας είτε είναι σκανδάλη αδρανείας) για να λειτουργήσει πρέπει να υπάρχει μεταβολή στην ταχύτητα του (επιτάχυνση) και μάλιστα με πολύ μεγάλη επιτάχυνση δηλαδή απότομη-βίαιη κίνηση σε κάποιο μέρος του όπλου που έχει κάποιο μεγάλο βάρος. Στα όπλα αυτό επιτυγχάνεται με την απότομη-βίαιη οπισθοδρόμηση του όπλου κατα την εκπυσοκρότηση. Χωρίς κίνηση με μεγάλη επιταχυνση δεν γίνεται να λειτουργήσει κανένα σύστημα αδρανείας γιατί σε αυτή την μεταβολή κίνησης εξαρτάται η λειτουργία του εκμεταλευόμενη το βάρος του δηλαδή την αδράνεια.


Οπότε αν καταφέρουμε να κρατήσουμε εντελώς ακίνητο ένα αυτογεμή αδράνειας και ένα αερίων κατα την εκπυσοκρότηση (πχ να το κολλήσουμε σε έναν τοίχο ώστε να μην μπορεί να οπισθοδρομήσει το όπλο) θα διαπιστώσουμε ότι το αδρανείας θα κάνει εμπλοκή ενώ το αερίων θα λειτουργήσει κανονικά.


Στο αδρανείας θα κάνει εμπλοκή γιατί δεν θα συμπιεστεί λόγο αδράνειας το ελατήριο που βρίσκεται στο κλείστρο όπως εξήγησα σε μόλις προηγούμενο ποστ για να ξεκλειδώσει το κλειστρο από την θαλάμη.
Πως όμως στο αερίων όπως υποστηρίζουν κάποιοι ότι το κλειστρο αφού ξεκλειδώσει από τα αέρια στο μπιστόνι στην συνέχεια οπισθοδρομεί μέχρι πίσω λόγο αδράνειας για να ολοκληρωθεί ο κύκλος λειτουργίας του δεν κάνει εμπλοκή αφού δεν κινείται το όπλο προς τα πίσω και άρα δεν μπορεί να λειτουργήσει λόγο αδράνειας. Ειδικά απο την στιγμή που το κλειστρο έχει και μικρότερη μάζα στα αερίων όπλα οπότε δεν έχει μεγάλη αδράνεια; Η μόνη κίνηση που υπάρχει στο αερίων είναι αυτή του μπιστονιού από τα αέρια που σπρώχνει πίσω το κλειστρο για να ξεκλειδώσει από την θαλάμη. Είναι όμως αρκετή αυτή η ποσότητα αερίων από τις οπές της κάννης και την κίνηση στο μπιστόνι για να σπρώξει τέρμα πίσω το κλειστρο υπερνικώντας την αντίσταση από το επανατατικό ελατήριο που σε πολλά αερίων όπλα είναι πάρα πολύ δυνατό; Ακόμη και στα αδρανείας αφού την στιγμή που ξεκλειδώνει το κλείστρο έχει αποσυμπιεστεί το ελατήριο μέσα στο κλειστρο και συμπίπτει χρονικά περίπου με την στιγμή που έχει σταματήσει η οπισθοδρόμηση του όπλου λόγο εκπυσοκρότησης πως γίνεται να κινηθεί μέχρι τέρμα πίσω το κλειστρο για να ολοκληρωθεί ο κύκλος λειτουργίας του και να εξολκεύσει τον άδειο κάλυκα αφού πλέον δεν υπάρχει κίνηση στο όπλο;


Πολύ απλά γιατί η ενέργεια που παράγεται από την αδράνεια στα αδρανείας όπως και τα αέρια στο μπιστόνι των αερίων αυτογεμών όπλων είναι πολύ μικρή και είναι αρκετή μόνο για να ξεκλειδώσει το κλειστρο και δεν επαρκεί για να σπρώξει μέχρι τέρμα πίσω το κλειστρο για να ολοκληρωθεί ο κύκλος λειτουργίας του όπλου. Αφού ξεκλειδώσει το κλειστρο από την θαλάμη λόγο αδράνειας ή αερίων από το μπιστόνι στους επιμέρους μηχανισμούς απο εκεί και πέρα το κλειστρο πιέζεται προς τα πίσω από τα αέρια που υπάρχουν στην θαλάμη πιέζοντας τον κάλυκα προς τα πίσω και αυτός με την σειρά του πιέζοντας το κλείστρο προς τα πίσω. Δηλαδή ο κάλυκας λειτουργεί και στους δύο τύπους λειτουργίας μηχανισμών σαν ένα πιστόνι που σπρώχνει από τα αερια της καύσης της θαλάμης το κλειστρο προς τα πίσω για να γίνει η εξόλκευση και να ολοκληρωθεί ο κύκλος λειτουργίας του όπλου. Αυτός είναι ο μόνος αξιόπιστος τρόπος για να μπορέσουν να λειτουργήσουν τα αυτογεμή αξιόπιστα μιας και τα αέρια στην θαλάμη είναι τα μόνα που δημιουργούν αρκετή ενέργεια ώστε να μπορέσουν να σπρώξουν αξιόπιστα το κλειστρο μαζί με το επανατατικό ελατήριο μέχρι πίσω.

Τώρα θα αναρωτηθεί κάποιος γιατί τότε και τα αδρανείας δεν γεμίζουν κάπνα από τα αέρια που σπρώχνουν προς τα πίσω το κλείστρο; Γιατί ο κάλυκας κάνει πολύ καλή έμφραξή και δεν αφήνει τα αέρια να διαφύγουν προς το πίσω μέρος του κλείστρου και αφού ανοίξει το κλειστρο τα αέρια διαφεύγουν μαζί με τον κάλυκα προς τα έξω. Το ίδιο ισχύει και στα αερίων όπλα. Τότε όμως γιατί στα αερίων γεμίζουν κάπνα και θέλουν πιο συχνά καθάρισμα; Γιατί στα αερίων το κλειστρο και γενικότερα όλος σχεδόν ο μηχανισμός λερώνεται από την κάπνα των αερίων που εισέρχονται από τις οπες της κάννης στο μπιστόνι και δεδομένο ότι δεν έχει ανοίξει ακόμη το κλειστρο και οι πιέσεις είναι μεγαλύτερες δεν έχουν τρόπο διαφυγής και εισέρχονται στο πίσω μέρος του κλειστρου από τα κενά που υπάρχουν στο σιδηρόδρομο του πιστονιού που σπρώχνει το κλειστρο προς τα πίσω για να ξεκλειδώσει. Και πως λειτουργούν τα αυτοκαθαριζόμενα πιστόνια αερίων; Πολύ απλά είναι με τέτοιο τρόπο σχεδιασμένα που δεν επιτρέπουν τα αέρια να εισέλθουν στο πίσω μέρος του μηχανισμου του όπλου και απλά έχουν άλλο δρόμο διαφυγής μπροστά στην παπια. Έτσι διατηρείται πιο καθαρός ο μηχανισμός του όπλου από τα αέρια.

Και γιατί τα αδρανείας έχουν μεγαλύτερη ανάκρουση από ότι τα αερίων; Διότι το επανατατικό ελατήριο των αδρανείας είναι πολύ πιο αδύναμο από ότι στα αερίων για να μπορεί το ελατήριο μέσα στο κλειστρο που συμπιέζεται με την αδράνεια να υπερνικάει την δύναμη του επανατατικού ελατηρίου και να σπρώχνει προς τα πίσω το κλειστρο και να ξεκλειδώνει. Έτσι λόγο ότι το επανατατικό ελατήριο είναι πιο αδύναμο τα αέρια που σπρώχνουν το κλειστρο προς τα πίσω για να γίνει η εξόλκευση του κάλυκα αναπτύσουν μεγαλύτερη ταχύτητα στο κλειστρο από ότι στα αερίων που έχουν πολύ πιο σκληρό επανατατικό ελατήριο και αποσβαίνει περισσότερο την ανάκρουση και σε συνδιασμό και με το πιο βαρύ κλειστρο έχουμε λιγότερη απόσβεση της ανάκρουσης. Και γιατί στα αερίων μπορούμε να βάλουμε πιο δυνατό επανατατικό ελατήριο; Γιατί τα αέρια από το μπιστόνι έχουν πολύ περισσότερη ενέργεια και μπορούν να σπρώξουν το κλειστρο προς τα πίσω για να ξεκλειδώσει ακόμη και αν το επανατατικό ελατήριο είναι αρκετά πιο δυνατό αρκεί το μπιστόνι να έχει ρυθμιστεί σωστά αν δεν είναι αυτορυθμιζόμενο ώστε να παρέχει την απαραίτητη ενέργεια μειώνοντας τα αέρια που διαφεύγουν.


Αυτη είναι η δική μου εξήγηση στο πως λειτουργουν τα 2 αυτά συστήματα με τα θετικά και αρνητικά του κάθε μηχανισμού που προκύπτουν και μπορεί να κρίνει ο καθένας.
 
Τέρας αξιοπιστίας φτάνει να μην κάνει "ΚΛΙΚ" 😂😂😂
Είναι σα να δίνεις στυλό σε ανθρωποφάγους και αυτοί το κάνουν οδοντογλυφίδα.Ετσι λοιπόν και τα περιστροφικά κλείστρα.Πηγαινε ο κάθε Ράμπο και άλλαζε το φυσίγγι της θαλάμης χωρίς να κλειδώσει το κλείστρο.Μην αρχίσουμε τώρα ότι πηδαγαν ποτάμια, σκαρφάλωναν στα δέντρα κτλ.
 
Το αερίων θα ξεκλειδώσει το κλείστρο και θα δουλέψει επειδή δεν χρειάζεται να κάνει διαδρομή προς τα ίσως για να επιτευχθεί το ξεκλείδωμα.
Το κάνουν τα αέρια σπρώχνοντας το πιστόνι κι αυτό με την σειρά τού τον σιδηρόδρομο μετά το κλειδί του κλειστρου και ... ξεκλείδωσε!
Το αδράνειας ΠΡΈΠΕΙ να κινηθεί προς τα πίσω για να δουλέψει η αδράνεια (να προσπαθήσει το κλείστρο να μείνει ακίνητο),έτσι που να μπορέσει να ΞΕΚΛΕΙΔΩΣΕΙ η κεφαλή του κλείστρου η το γεωμετρικό κλείδωμα στα πρώτα μοντέλα αδράνειας.
 
Είναι σα να δίνεις στυλό σε ανθρωποφάγους και αυτοί το κάνουν οδοντογλυφίδα.Ετσι λοιπόν και τα περιστροφικά κλείστρα.Πηγαινε ο κάθε Ράμπο και άλλαζε το φυσίγγι της θαλάμης χωρίς να κλειδώσει το κλείστρο.Μην αρχίσουμε τώρα ότι πηδαγαν ποτάμια, σκαρφάλωναν στα δέντρα κτλ.
Αν ήταν τέρας αξιοπιστίας θα έπρεπε να ρίχνουν κάτω και από αυτές τις συνθήκες . Τι πιο απλό απ'το να πηδήξει ένα εμπόδιο κάποιος στον κυνηγότοπο ;
 
Αν δεν κάτσει σωστά στον ώμο γίνονται μονοκανα και αυτά .
Όχι για να κάνει εμπλοκή το αδρανείας πρέπει να πληρούνται κάποιες προυποθέσεις ώστε να μην λειτουργήσει σωστά ο μηχανισμός της αδράνειας. Ουσιαστικά πρέπει να μην του επιτρέψεις να κινηθεί απότομα το όπλο προς τα πίσω. Αν απλά δεν έχει κάτσει σωστά στον ώμο το πιθανότερο είναι ότι θα λειτουργήσει κανονικά.
Αν ήταν τέρας αξιοπιστίας θα έπρεπε να ρίχνουν κάτω και από αυτές τις συνθήκες . Τι πιο απλό απ'το να πηδήξει ένα εμπόδιο κάποιος στον κυνηγότοπο ;
Το κλικ μπορεί να το πάθει όποιοδήποτε αυτογεμή όπλο είτε λειτουργεί με αδράνεια είτε όχι γιατί δεν είναι τίποτα περισσότερο από το να ξεκλειδώσει το κλειστρο από την θαλάμη και να παραμείνει ξεκλειδωτο. Ο λόγος που παρατηρείται πιο συχνά στα benelli είναι γιατί έχουν αδύναμο ελατήριο επανάταξης και σε συνδιασμό με το περιστροφικό κλειστρο που χρειάζεται περισσότερη δύναμη για να κλειδώσει στην θαλάμη σε κάποιες σπάνιες περιπτώσεις κυρίως από κακή χρήση και έλεγχο του κυνηγού παραμένει ξεκλειδωτο και σωστά κανει κλικ για λόγους ασφαλείας όπως θα έκανε κάθε άλλο όπλο σωστά κατασκευασμένο. Όμως εκτός ότι το περιστροφικό κλειστρο έχει μεγαλύτερη αντοχή και είναι πιο αξιόπιστο , η συχνότητα που συμβαίνει αυτό στα αδρανείας και συγκεκριμένα στα benelli είναι πολύ μικρότερη από ότι η συχνότητα που παθαίνουν εμπλοκές τα υπόλοιπα όπλα. Για αυτό και δεν έχει επηρεάσει αρνητικά τις πωλήσεις και για αυτό ειναι πρώτη με διαφορά σε πωλήσεις η Benelli. Συν ότι το έχουν βελτιώσει πλέον στα καινούρια μοντέλα.
 
@mangelasakis
είχα την αίσθηση ότι τα αδρανείας για να λειτουργήσουν σωστά χρειάζονται κάποια αντίσταση (ώμος) ή ακόμα και τοίχο για λειτουργήσουν σωστά. Εάν τα αφήσουμε εντελώς ελεύθερα από πίσω όταν συμπιεστεί το ελατήριο πίσω από την κεφαλή θα γίνει ενα σώμα με το πίσω, αυτό θα συνεχίσει να κινειται προς τα πισω και όταν τερματίσει θα παρασύρει όλο το οπλο προς τα πίσω και έτσι δεν θα κάνει σωστή επανένταξη.
Ισως και να κάνω λάθος.
 
@mangelasakis
είχα την αίσθηση ότι τα αδρανείας για να λειτουργήσουν σωστά χρειάζονται κάποια αντίσταση (ώμος) ή ακόμα και τοίχο για λειτουργήσουν σωστά. Εάν τα αφήσουμε εντελώς ελεύθερα από πίσω όταν συμπιεστεί το ελατήριο πίσω από την κεφαλή θα γίνει ενα σώμα με το πίσω, αυτό θα συνεχίσει να κινειται προς τα πισω και όταν τερματίσει θα παρασύρει όλο το οπλο προς τα πίσω και έτσι δεν θα κάνει σωστή επανένταξη.
Ισως και να κάνω λάθος.
Ουσιαστικά από την στιγμή που το ελατήριο αδρανείας που βρίσκεται μέσα στο κλειστρο συμπιεστεί σωστά από την απότομη οπισθοδρόμηση του όπλου τότε οι πιθανότητες να κάνει εμπλοκή είναι ελάχιστες έως μηδαμινές. Γιατί το κλείστρο έχει πολύ λιγότερο βάρος από ότι όλο το υπόλοιπο όπλο οπότε κατα την αποσυμπίεση του ελατηρίου αδρανείας θα σπρώξει το κλειστρο προς τα πίσω και όχι το υπόλοιπο όπλο προς τα μπροστά. Ο μόνος τρόπος για να κάνει εμπλοκή με την λογική που αναφέρεις είναι αν την συγκεκριμένη στιγμή που αποσυμπιέζεται το ελατήριο αδρανείας επιταχύνεις με αντίστοιχη επιτάχυνση το όπλο προς τα μπροστά ώστε να το βοηθήσεις να συμβεί αυτό που αναφέρεις. Δηλαδή το ελατήριο αδρανείας αντί να σπρώξει το κλειστρο προς τα πίσω να σπρώξει το υπόλοιπο όπλο προς τα μπροστά. Πραγμα που είναι πολύ απίθανο έως αδύνατο να συμβεί για αυτό και τα αδρανείας όπλα παθαίνουν σπάνια εμπλοκή εκτός και αν υπάρχει κάποιο κατασκευαστικό πρόβλημα ή κάποια βλάβη ή κάποιο από τα ελατήρια του να έχει πρόβλημα.
 
Επίσης η benelli με τα συστήματα απόσβεσης της ανάκρουσης όπως το comfort κλπ. που έχει βάλει στα όπλα της εκτός από την μείωση της αίσθησης της ανάκρουσης βοηθάει περισσότερο την λειτουργία του όπλου να κάνει αυτή την απότομη οπισθοδρόμηση κατα την εκπυσοκρότηση για να δουλέψει ο μηχανισμός αδρανείας ακόμη και αν το όπλο στηριχτεί και σε κάποιο σκληρό εμπόδιο όπως τοίχο μειώνοντας ακόμη περισσότερο την πιθανότητα δυσλειτουργίας και εμπλοκής. Τίποτα δεν γίνεται τυχαία.
Αυτό δεν ισχύει επουδενί....
Ούτε το ένα, ούτε το άλλο... 🙂
Και όμως . Για αυτό και στα ραβδωτά bolt action και στα μεγάλα διαμετρήματα που αναπτύσουν πολύ περισσότερες πιέσεις έχουν όλα περιστροφικό κλεισιμο. Αυτό εξαρτάται βέβαια πάντα και από την κατασκευή.
 
Περιεργαστηκα πρόσφατα ένα retay.
Προσπάθησα να του προκαλέσω "κλικ".
Άφηνα το κλείστρο από 1,5-2mm πριν το τέλος της διαδρομής του.
Δεν το κατάφερα με ΤΊΠΟΤΑ!
Δεκάδες φορές!!
Μου έσπασε τα νεύρα!
Πώς το καταφέρνει αυτό ο Τούρκος??
 
Περιεργαστηκα πρόσφατα ένα retay.
Προσπάθησα να του προκαλέσω "κλικ".
Άφηνα το κλείστρο από 1,5-2mm πριν το τέλος της διαδρομής του.
Δεν το κατάφερα με ΤΊΠΟΤΑ!
Δεκάδες φορές!!
Μου έσπασε τα νεύρα!
Πώς το καταφέρνει αυτό ο Τούρκος??
Δεν ξέρω αν το retay που περιεργάστικες είχε το νέο σύστημα που έχει πλέον και η benelli αλλά αν δεν το είχε μπορει να είχε πιο δυνατό απανατατικό ελατήριο. Το θέμα είναι αν μπορεί να ρίξει και το ίδιο εύρος γομώσεων κυρίως προς τα χαμηλότερα βάρη που μπορεί να ρίξει ένα Benelli χωρίς εμπλοκές. Γιατί εκεί είναι που διαφέρουν κυρίως τα Τουρκικά σε σχέση με τα Benelli. Δηλαδή στα ελατήρια και στο βάρος του κλείστρου που επηρεάζουν και το εύρος γομώσεων που μπορούν να ρίξουν.
 
Back
Top