30 γιάρδες
Αφού χτύπησε το χείλος του απερχόμενου με 45mph δίσκου σε απόσταση 30 γιαρδών το ατσάλινο σκάγι νούμερο 7, εξοστρακίζεται προς τα πίσω από το πυκνότερο, δυνατότερο και σκληρότερο χείλος σε οξεία γωνία προς τα πίσω (κόκκινο βέλος), έχοντας μεταδώσει μόνο μικρό ποσοστό της "πραγματικής" κινητικής του ενέργειας σ' αυτό.
Το εξοστρακισμένο σε οξεία προς τα πίσω γωνία ατσάλινο σκάγι μπορεί εύκολα να καλύψει τις 30 γιάρδες προς τη γενική κατεύθυνση των σκοπευτών, με παραμένουσα ταχύτητα 300fps κατά την άφιξή του.
Ακόμη και μ' αυτή την ταχύτητα μπορεί να διεισδύσει 1/5 της ίντσας σε βαλλιστικό μέσο δοκιμής ή ισοδύναμη ποσότητα ανθρώπινου ιστού - μια πολύ επικίνδυνη πρόταση.
Ακόμα και σε ένα πολύ χαμηλότερη ταχύτητα 169fps (το ισοδύναμο της προσμένουσας ταχύτητας 96 γιάρδες από το στόμιο της κάννης), εξοστρακισμένα ατσάλινα σκάγια UK #7 μπορούν να διαπεράσουν το δέρμα, να προκαλέσει αιμορραγία σε κάποιον απ' τους παρευρισκομένους και να προκαλέσει μόνιμη βλάβη των οφθαλμών.
Οι πραγματικότητες των εξοστρακισμών
Εικόνα 5: ΠΟΤΕ ΜΕ ΚΑΝΕΝΑ ΤΡΟΠΟ δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ατσάλινα σκάγια σε δασώδες περιβάλλον, καθώς ο κίνδυνος εξοστρακισμού από κορμούς και κλαδιά δέντρων είναι όντως πολύ πραγματικός.
Στο σημείο αυτό πρέπει να καταστεί σαφές, ότι η πιθανότητα τραυματισμών που προκαλούνται από εξοστρακισμένα ατσάλινα σκάγια είναι πραγματική και έχει συμβεί, σε ορισμένες δε περιπτώσεις, έχει προκαλέσει τη μόνιμη απώλεια της όρασης.
Ένα σημαντικό θέμα προκύπτει ακριβώς επειδή κάποιος μπορεί να έχει χρησιμοποιήσει ατσάλινα σκάγια για μακρύ χρονικό διάστημα, χωρίς να έχει συμβεί κάποιο επεισόδιο (εν γνώσει του), μερικές φορές θεωρείται ότι το πρόβλημα των εξοστρακισμών είναι ανύπαρκτο.
Το πιθανότερο είναι ότι έχουν υπάρξει πολλές περιπτώσεις εξοστρακισμού, αλλά ευτυχώς κανείς (μέχρι τώρα) δε βρέθηκε στη νέα τροχιά των σκαγιών.
Η πιθανότητα να έχουμε εξοστρακισμούς προς τα πίσω είναι πολύ πιο επικίνδυνη όταν χρησιμοποιούνται μικρότερα νούμερα σκαγιών σε σχετικά κοντινές αποστάσεις.
Δεν είναι η απόσταση του στόχου από τον σκοπευτή που προκαλεί τον εξοστρακισμό, αλλά η έλλειψη δύναμης πρόσκρουσης των συγκεκριμένων σκαγιών.
Το αποκαλούμενο νούμερο '9' ατσάλινο σκάγι παρουσιάζει την ίδια τάση για εξοστρακισμό με το ατσάλινο νούμερο 7, αλλά σε πολύ μικρότερες αποστάσεις. Η ενεργειακή κατάσταση των ατσάλινων σκαγιών κατά μήκος της τροχιάς τους θα διερευνηθεί διεξοδικά σε επόμενο μέρος της σειράς αυτής.
Εικόνα 6: Αυτός ο σκοπευτής Sκeet χρησιμοποιεί μολύβδινα σκάγια #9 (2,03 χιλιοστά) από το βατήρα επτά. Μπορούμε να δούμε το νέφος των σκαγιών καθ' οδόν προς το δίσκο, αλλά με σχετικά μικρή συνολική διασπορά. Τα ατσάλινα σκάγια σε ψιλά νούμερα μπορεί να είναι επιρρεπή σε εξοστρακισμούς σ' αυτές τις περιπτώσεις.
Σε σχετικά κοντινές αποστάσεις, όπως στο βατήρα 7 του Skeet, το νέφος των σκαγιών έχει πολύ λίγο χρόνο για να ανοίξει την κατανομή του. Υπάρχει πολύ μεγαλύτερη πιθανότητα τα σκάγια που ακολουθούν συγκρουόμενα με τα προπορευόμενα, όταν ο δίσκος χτυπηθεί, να οδηγήσουν σε εξοστρακισμούς. Τα ατσάλινα σκάγια είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα σε αυτό το πρόβλημα, ειδικά τα ψιλά νούμερα, όπως τα αποκαλούμενα '9' ατσάλινα, που στην πραγματικότητα έχουν μεγαλύτερη διάμετρο από τα μολύβδινα 9 (2,2 έως 2,25 χιλιοστά), αλλά έχουν παρόμοιους αριθμούς στη γόμωση των 28 γραμμαρίων.
Επιβραδύνουν πολύ πιο γρήγορα και ξεμένουν από δύναμη θραύσης σε πολύ κοντινότερες αποστάσεις, σε σύγκριση με τα μολύβδινα #9 και ενέχουν πολύ μεγαλύτερο κίνδυνο εξοστρακισμών σε μικρές αποστάσεις εξαιτίας αυτού.
Αν πρέπει να χρησιμοποιηθούν ατσάλινα σκάγια, είναι καλύτερο να χρησιμοποιήσετε τα μεγαλύτερα ατσάλινα σκάγια διαμέτρου 2,5 χιλιοστών, γνωστά ως FE 7 ή UK 6.5, ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος εξοστρακισμών στις κοντινές αποστάσεις του skeet.
Μαζί με το ενδεχόμενο εξοστρακισμού από το χείλος του δίσκου σε κοντινές αποστάσεις, έχουν αναφερθεί εξοστρακισμοί από τη σύγκρουση των ατσάλινων σκαγιών που ακολουθούν με τα προπορευόμενα τη στιγμή της πρόσκρουσης, που σπάει ο δίσκος, σε ανεξέλεγκτα αποκλίνουσες γωνίες.
Αυτά τα ατσάλινα σκάγια που ταξιδεύουν στο πίσω του νέφους μπορεί κυριολεκτικά να αναπηδήσουν μακριά χτυπώντας το πίσω μέρος των μπροστινών τους, δεδομένου ότι αυτά έχουν επιβραδυνθεί λόγω της πρόσκρουσής τους με το δίσκο. Η γωνία απόκλισης από την αρχική τροχιά τους, μπορεί να είναι εξαιρετικά ποικίλη και ενδεχομένως επικίνδυνη. Αυτός ο εξοστρακισμός σκαγιού πάνω σε σκάγι είναι ένα φαινόμενο που θα εξηγηθεί πλήρως σε μεταγενέστερο άρθρο της σειράς αυτής, καθώς αυτές οι επιδράσεις μπορούν επίσης να προκαλέσουν προβλήματα απ' τα ατσάλινα σκάγια τόσο στον κώνο της θαλάμης όσο και του τσοκ.
Συμπέρασμα
Οι κίνδυνοι εξοστρακισμού των ατσάλινων σκαγιών από ένα πλήθος επιφανειών και αντικειμένων είναι πραγματικοί, γεγονός που περιορίζει σοβαρά την ασφαλή εφαρμογή τους στη σκοποβολή πήλινου στόχου και τις δασώδεις εκτάσεις.
Στις ΗΠΑ οι κίνδυνοι εξοστρακισμού των ατσάλινων σκαγιών είναι γνωστοί, και εφαρμόζονται αυστηροί κανόνες οι οποίοι επιβάλουν επίπονες, (και σε πολλές περιπτώσεις ακριβές) προφυλάξεις να λαμβάνονται όταν χρησιμοποιούνται ατσάλινα σκάγια. Κάθε επιφάνεια που μπορεί να προκαλέσει εξοστρακισμό καλύπτεται με το κατάλληλο υλικό προς αποτροπή αυτού του φαινομένου.
Χωρίς αυτές τις αυστηρές προφυλάξεις, η πιθανότητα να προκληθεί σωματική βλάβη από τον εξοστρακισμό των ατσάλινων σκαγιών είναι κάπως σαν να παίζεις ρώσικη ρουλέτα. Αργά ή γρήγορα, η σφύρα θα κατέβει σε γεμάτη θαλάμη.
Γιατί θα έπαιρνε ο οποιοσδήποτε αυτό το ρίσκο εν γνώσει του;