Αν θυμαμαι καλά, σε ένα DVD του ο κ.Χατζιώτης , ανάφερε ότι τα επιμεταλλωμένα σκάγια πρεπει να έχουν μολύβδινο πυρήνα ημίσκληρο. Με την επιμετάλλωση αποκτούν τα σκάγια μια εξωτερική στίλβωση, που ελαχιστοποιει τις τριβές των σκαγιών, τόσο κατά την πυροδότηση και την κίνηση τους στο εσωτερικό της κάννης, βοηθώντας στην μείωση των παραμορφώσεων και των συσσωματώσεων, όσο και στην κίνηση τους προς στο στόχο προάγοντας καλύτερες κατανομές και διατρήσεις.
Όταν τα σκάγια συναντούν το θήραμα, η εξωτερική σκληρή επιμετάλλωμένη επιφάνεια επιτρέπει την καλύτερη διάτρηση του σκαγιού στο σώμα του θηράματος και στην συνέχεια ''σπάει'' μέσα στο σώμα, επιτρέποντας στον μαλακό μολύβδινο πυρήνα του σκαγιού να παραμορφωθεί και να προκαλέσει ευρύτερη καταστροφή ιστών.
Σπύρο, παρόλο που εκτιμώ τον Χατζιώτη, ως συγγραφέα σε θέματα όπλων και κυνηγίου, επί του προκειμένου διαφωνώ κάθετα. Έχω παρατηρήσει, και από άλλα γραπτά του, ότι στο θέμα των σκαγιών είναι οπαδός των μαλακών ή των ημίσκληρων για το κυνήγι, και είναι προσκολλημένος στο γνωστό μύθο ότι τα σκληρά σκάγια προκαλούν δήθεν ... "διαμπερή" τραύματα που τραυματίζουν ... αλλά "δεν σκοτώνουν άμεσα" το θήραμα, ενώ τα μαλακά παραμορφώνονται δήθεν με την πρόσκρουση στο σώμα του θηράματος και προκαλούν ευρύτερο τραύμα, ή μεταφέρουν όλη την ενέργειά τους στο θήραμα, κλπ. κλπ.
Το βασικό αίτιο που προκαλεί την παραμόρφωση των σκαγιών (και ειδικά στα σύγχρονα φυσίγγια με "συγκεντρωτήρα" - βύσμα με προστατευτικό κυάθιο) είναι η συμπίεση που δέχονται οι κατώτερες στιβάδες σκαγιών της γόμωσης, κατά την πυροδότηση και την επιτάχυνση εντός της κάννης, από τη μια μεριά από την πίεση των αερίων κι από την άλλη από την αδράνεια της μάζας της γόμωσης. Για τη μείωση λοιπόν του φαινομένου της παραμόρφωσης των σκαγιών οι λύσεις είναι δεδομένες: σκληρά σκάγια, buffer, προοδευτικές πυρίτιδες ανάλογες του βάρους της γόμωσης.
Η επιμετάλλωση από μόνη της δεν προσφέρει τίποτα. Το στρώμα νικελίου ή χαλκού στην επιφάνεια του σκαγιού είναι τόσο λεπτό, που μπορεί μεν να αυξάνει κάπως την επιφανειακή σκληρότητα, να το κάνει πιο "ολισθηρό", ίσως να αποτρέπει και τις συσσωματώσεις, αλλά δεν έχει καμιά συνεισφορά στην αντοχή στη συμπίεση, στην παρεμπόδιση της παραμόρφωσης των σκαγιών λόγω συμπίεσης. Αυτή (η αντοχή στην συμπίεση)
εξαρτάται αποκλειστικά από τη σκληρότητα του μολύβδινου πυρήνα, δηλαδή από το ποσοστό αντιμονίου.
Η επινικέλωση ή η επιχάλκωση λοιπόν έχει κάποιο νόημα μόνο σε σκληρά σκάγια. Σε μαλακά ή ημίσκληρα δεν προσφέρει τίποτα, παρά μόνο ... εμφάνιση ... γυαλάδα ... και το αντίστοιχο "καπέλο" στην τιμή ...